INDIA – INDE
Budhaditya Mukherjee – Instrumental Music of India – Melodiya C80-18043-4, 1979 (LP)
Budhaditya Mukherjee – Instrumental Music of India – Melodiya C80-18043-4, 1979 (LP)
Sitar and surbahar maestro Budhaditya Mukherjee (b. 1955), who tends to
shun the limelight and rarely tours, is hardly a household name. Yet he is one
of the very few Indian classical music artists to have been hailed as a great
in his early 20s. After attending a concert of the young Mukherjee in 1976,
film director Satyajit Ray (1921-1992) said, “Simply fantastic. I am bowled
over, he is so astoundingly good, expressive and soulful.”
His lightning-fast precision, poise, inventiveness and mastery of tension—even more notable in a period of decline of tradition in India—are mind-blowing. Mukherjee is all about dedication, spirit and uncompromising passion. In the world of raga, he comes close to royalty.
His lightning-fast precision, poise, inventiveness and mastery of tension—even more notable in a period of decline of tradition in India—are mind-blowing. Mukherjee is all about dedication, spirit and uncompromising passion. In the world of raga, he comes close to royalty.
Le joueur de sitar et de surbahar Budhaditya
Mukherjee (né en 1955), qui évite le feu des projecteurs et donne rarement des concerts, est peu
connu en dehors du cercle des initiés. Il est pourtant l'un des très rares
artistes dans l’histoire de la musique classique indienne à avoir été salué
comme un maître dés ses vingt ans. Après avoir assisté à un concert du jeune prodige
en 1976, le réalisateur Satyajit Ray (1921-1992) déclare : « Tout simplement fantastique. Je suis époustouflé par tant de talent, d'expression et d'émotion. »
Sa vitesse d’exécution phénoménale, son inventivité, son sens de l’équilibre, et sa maîtrise de la tension, le tout pendant une période de déclin de l'Inde traditionnelle et de sa musique, sont impressionnants.
Sa vitesse d’exécution phénoménale, son inventivité, son sens de l’équilibre, et sa maîtrise de la tension, le tout pendant une période de déclin de l'Inde traditionnelle et de sa musique, sont impressionnants.
Inspired high-quality video of Budhaditya Mukherjee on the surbahar (the bass sitar):
The Russian Melodiya label issued many albums from the former Soviet Republics (Russia, Uzbekistan, Azerbaidjan, etc) as well as traditional and folk recordings from around the world, including wonderful Carnatic and Hindustani LPs like this one.
Satyajit Ray’s 1958 film The Music Room is the tragic tale of the last triumph of a music-loving Indian aristocrat in a changing world. A must-see masterpiece featuring performances of great musicians, like Bismillah Khan, and a spellbinding dance scene.
Le label russe Melodiya a publié de nombreux albums des anciennes Républiques Soviétiques (Russie, Ouzbékistan, Azerbaïdjan, etc.), ainsi que des enregistrements traditionnels et folkloriques du monde entier, y compris des superbes disques de musique classique hindoustanie comme celui-ci.
Le film de Satyajit Ray, Le Salon de Musique, est le récit tragique d'un maharajah qui se ruine en raison de son amour immodéré pour la musique et sa fierté. Un véritable chef-d'œuvre avec la présence de grands musiciens, comme Bismillah Khan, et une scène de danse envoûtante.
Very nice recording, thanks for sharing this. Heres a beautiful Surbahar performance by Buddhaditya Saheb in good quality audio - https://youtu.be/QX6okSI91C0
ReplyDeleteYou're very welcome. Many thanks for the excellent high-resolution link of Budhaditya Mukherjee playing the imposing surbahar. Bless
Deletemagnificent , thank you both!
ReplyDeleteThank you !
ReplyDeleteWhich Ragas are played here?
ReplyDeleteHi Shyam, the translation of the Russian text:
DeleteA Raga Puriya-kalyan
B1 Raga Basant Mukhari
B2 Metrorythmical piece in Tintal
Shabash! Onek dhonnobad!
ReplyDeleteTeşekkürler...
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