Sunday, July 15, 2018

INDIA Ali Akbar Khan – Raag Todi / Raag Lajwanti – HMV EALP 1255

INDIA – INDE
Ali Akbar Khan – Raag Todi / Raag Lajwanti – HMV EALP 1255 – 1961 (LP)
North Indian music Raga Sarod Hindustani  musique d'Inde du Nord
North Indian music Raga Sarod Hindustani  musique d'Inde du Nord
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Sarod master Ali Akbar Khan (1922-2009), who originally came from East Bengal (now in Bangladesh), played a pivotal role in popularizing Indian music in the West.

Khan was highly revered for his prodigious virtuosity, depth, melodic inventiveness, emotion and uncompromising musicianship. He had the great privilege of learning his time-honored art from his father Baba Allauddin Khan (1862-1972), one of the greatest musical minds of the 20th century, who mastered well over 100 instruments! This stern teacher, who also taught Ravi Shankar and Nikhil Banerjee, subjected his son to 12 to 16 hours of grueling daily practice pushing him to constantly surpass himself and deepen his knowledge.

Ali Akbar Khan once famously said, "If you practice for ten years, you may begin to please yourself, after 20 years you may become a performer and please the audience, after 30 years you may please even your guru, but you must practice for many more years before you finally become a true artist – then you may please even God."

He released countless fantastic recordings throughout his long career, including jugalbandi duets with sitarists Ravi Shankar, Vilayat Khan and Nikhil Banerjee, and violinist L. Subramaniam.

This original pressing of a 1961 recording captures the awe-inspiring magic of his sarod playing.


Le maître du sarod Ali Akbar Khan, originaire du Bengale oriental dans l'actuel Bangladesh, a joué un rôle majeur dans la popularisation de la musique indienne en Occident.

Il était vénéré pour sa prodigieuse virtuosité, sa profondeur, son inventivité mélodique, son émotion et une musicalité sans aucune compromission. Il a eu la grande chance d'apprendre son art séculaire auprès de son père Baba Allauddin Khan (1862-1972), l'une des plus grandes figures musicale du 20ème siècle, qui maîtrisait parfaitement plus de 100 instruments ! Le professeur sévère et intransigeant, qui était également le maître de Ravi Shankar et de Nikhil Banerjee, astreignait son fils à pratiquer la musique entre 12 à 16 heures par jour jusqu'à l'épuisement, le poussant à constamment se surpasser et à approfondir ses connaissances.

Selon Ali Akbar Khan : "Lorsque l'on pratique un instrument pendant dix ans, on peut commencer à se faire plaisir ; après 20 ans on peut donner des concerts et faire plaisir au public ; après 30 ans, on peut même faire plaisir à son gourou ; mais vous devrez encore pratiquer pendant de longues années avant de devenir un véritable artiste – et pourrez alors même faire plaisir à Dieu."

Il a publié de nombreux disques fabuleux tout au long de sa longue carrière, y compris des duos jugalbandi avec les sitaristes Ravi Shankar, Vilayat Khan et Nikhil Banerjee, et le violoniste L. Subramaniam.

Ce premier pressage d'un enregistrement de 1961 illustre parfaitement la magie et l'inspiration de son extraordinaire jeu de sarod.



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The cover of this record was designed by South-Indian classical dancer and teacher Amala Devi.

The Cosmic Dance (Rasamandala), Krishna with the encircling Gopis, Jaipur, 18th century,
from The Essential Ananda K. CoomaraswamyWorld Wisdom, edited by Rama P. Coomaraswamy, 2003 (highly recommended):

MusicRepublic - INDIA – INDE  Ali Akbar Khan – Raga Todi / Raga Lajwanti – HMV EALP 1255

3 comments:

  1. Superbe et très grand merci pour tous ces magnifiques partages de musique, on voyage grâce à ce blog dans l'histoire et la géographie!

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  2. Many thanks for this great post.....quite a rare record, sounds great.

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