Wednesday, January 15, 2020

NIGERIA
Wasiu Ayinde Barrister – Jo Fun Mi (Dance for Me) – OLPS 1361, 1990 (Cassette)
#Nigeria #Yoruba #Fuji music #Wasiu Ayinde # #Kollington Ayinla #Sikiru Barrister #traditional music #African music #world music #talking drums #agogo bells #musique africaine #cassette #Marshall #Lagos
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Following our introduction to Yoruba Fuji music, with a post by the genre’s founder Sikiru Ayinde Barrister (1948-2010), we now present Wasiu Ayinde Barrister (b. 1957), a Fuji singer from the next generation, who subsequently redubbed himself King Wasiu Ayinde Marshall 1, dropping the acquired name of his mentor (Barrister).

When I traveled to Lagos in July 1990, Wasiu’s latest release, Jo Fun Mi, was all the rage, as it embodied the spirit of Lagos’s urban excitement and frenzy still rooted in Yoruba culture. The album was playing everywhere in the city and had Lagosians of all ages and walks of life swaying to the rapturous beat. This was the first time I heard Fuji music, when I discovered the likes of Wasiu, Barrister and Kollington Ayinla (b.1953).

Wasiu starts off with a rousing tribute to Nelson Mandela (1918-2013), who had just been released from prison in South Africa (A1), followed by medleys that seamlessly weave several tracks together with fiery fast-tempoed traditional percussion, including agogo bells and talking drums, backing vocals and Wasiu’s intense, powerful voice (A2, B). Here Wasiu gives thanks to Oluwa (God in Yoruba), sings the praises of various dignitaries and narrates stories, all interspersed with Yoruba proverbs and parables.

Suite à notre introduction à la musique Fuji en langue Yoruba, avec un post du fondateur du genre Sikiru Ayinde Barrister (1948-2010), nous présentons cette fois Wasiu Ayinde Barrister (né en 1957), un chanteur Fuji de la nouvelle génération, qui se fera appeller King Wasiu Ayinde Marshall 1 au début des années 1990, abandonnant ainsi la référence à son mentor (Barrister).

A Lagos en juillet 1990, le dernier disque de Wasiu, Jo Fun Mi, faisait fureur. Cette oeuvre semblait incarner l'esprit d'excitation urbaine et la frénésie de Lagos tout en maintenant un ancrage dans la culture traditionnelle yoruba. L'album jouait partout en ville et les lagosiens de tous âges et de tous horizons esquissaient de petits pas de danse ou balançaient la tête à l’écoute des rythmes endiablés de cette musique. C’est ainsi que je découvris la musique Fuji et ses principaux artistes, notamment Wasiu, Barrister et Kollington Ayinla (né en 1953).

Wasiu commence par rendre un vibrant hommage à Nelson Mandela (1918-2013), qui venait juste d'être libéré de prison en Afrique du Sud (A1), suivi de medleys qui tissent ensemble plusieurs morceaux avec des percussions traditionnelles aux rythmes rapides et fougueux, comprenant notamment des cloches agogo et des tambours parlants gan gan, des chœurs et la voix intense et puissante de Wasiu (A2, B). Ici, Wasiu rend grâce à Oluwa (Dieu en yoruba), chante les louanges de divers dignitaires et raconte des histoires, le tout ponctué de proverbes et de paraboles yoruba.



Download

Our other Fuji music share:
Sikiru Ayinde Barrister - Fuji Exponent Vol. 8 - AS 46-L, 1976, here


Photographs below are from The Dances of Africa by Michel Huet, Harry N. Abrams, 1996:

Yoruba Gelede masquerade in the Cové region, Bénin: an Ayoko mask on stilts and a hyena, and two female masks representing Ibedji (twins) which play a central role in Yoruba traditions.


MusicRepublic NIGERIA Wasiu Ayinde – Jo Fun Mi (Dance for Me) – OLPS 1361


MusicRepublic NIGERIA Wasiu Ayinde – Jo Fun Mi (Dance for Me) – OLPS 1361

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