Wednesday, January 29, 2020

BOTSWANA – NAMIBIA Les Bushmen du Kalahari (The San People of the Kalahari) – no label

BOTSWANA – NAMIBIA
Les Bushmen du Kalahari (The San People of the Kalahari) – no label, generic sleeve (7 in, 33 RPM)
#San #Bushmen #Bochiman #Botswana #Namibia #Namibie #Kalahari #dongu thumb piano #xylophone #musical bow #shaman #trance #dance #traditional music #African music #world music #musique Africaine #vinyl #otherworldly #magic #rock art #art rupestre
#San #Bushmen #Bochiman #Botswana #Namibia #Namibie #Kalahari #dongu thumb piano #xylophone #musical bow #shaman #trance #dance #traditional music #African music #world music #musique Africaine #vinyl #otherworldly #magic #rock art #art rupestre
#San #Bushmen #Bochiman #Botswana #Namibia #Namibie #Kalahari #dongu thumb piano #xylophone #musical bow #shaman #trance #dance #traditional music #African music #world music #musique Africaine #vinyl #otherworldly #magic #rock art #art rupestre

The
San (aka Bushmen) are a nomadic hunter-gatherer people who inhabit the semi-arid Kalahari Desert, mainly in Botswana and Namibia, were these undated recordings were presumably recorded. Some researchers believe that the San’s ancestors have lived in Southern Africa for more than 50,000 years.

The San live in small, egalitarian 20- to 60- person groups that govern by consensus rather than via a leader, for which sharing resources and collective ceremonies and rituals are paramount.


According to curator and San rock art specialist Geoffrey Blundell, “Central to these rituals is an invisible energy, said by the San to be found in almost all animals but in great quantities in the eland [large antelope]. San shamans harness this supernatural energy in order to undertake the dangerous journey to the world of spirits, where they must perform various tasks such as rainmaking, fighting off evil spirits, and curing the sick. (…) This [healing or trance] dance was, and still is in the Kalahari, the central mechanism for harnessing the supernatural power residing in eland and other animals. Often performed around the carcass of a recently killed animal, the trance dance is circular in movement; men and older women shamans dance in a circle, while young women sit, clap, and sing songs (themselves thought to carry supernatural energy). The rhythmic singing and clapping and the intense dancing for hours on end produce altered states of consciousness in which the shamans experience, first, visual imagery, and later, more complex multi-sensory hallucinations.”*

The serene, otherworldly and highly inspired music on this disc features singing and dongu thumb piano (A1), a musical bow with the mouth used as a resonator (A2), a quirky bowed string instrument (A3), a xylophone solo (B1), and a true gem with two voices and xylophone (B2).

Les nomades chasseurs-cueilleurs San, également appelés Bochiman ou Bushmen, habitent le désert semi-aride du Kalahari, principalement au Botswana et en Namibie, où ces enregistrements non datés sont vraisemblablement enregistrés. Certains chercheurs pensent que les ancêtres des San vivent en Afrique australe depuis plus de 50 000 ans.

Les San vivent en petits groupes égalitaires de 20 à 60 membres guidés par le consensus, plutôt que par un chef, où le partage des ressources et les cérémonies et rituels collectifs sont les valeurs cardinales.

Selon le conservateur et spécialiste de l'art rupestre San Geoffrey Blundell, « Au coeur de ces rituels, les San captent l’énergie invisible présente dans les animaux, tout particulièrement l'éland. Les chamans San canalisent cette énergie surnaturelle pour entreprendre de périlleux voyages dans le monde invisible, où ils accomplissent diverses missions, comme l’appel de la pluie, la lutte contre les esprits maléfiques et la guérison des malades. (…) Dans le Kalahari, cette danse [de guérison ou de transe] est le mécanisme central par lequel le pouvoir surnaturel des élans et des autres animaux est utilisé. Souvent exécutée autour d'une carcasse d'animal, la danse de transe dessine un mouvement circulaire; les hommes et les femmes chamans d’un certain âge dansent en cercle, tandis que les jeunes femmes assises applaudissent et chantent des chansons (elles-mêmes considérées comme porteuses d'énergie magique). Au bout de plusieurs heures, le chant et les applaudissements rythmiques, ainsi que la danse effrénée produisent des états de conscience altérés au cours desquels les chamans reçoivent des visions, suivies d’hallucinations multisensorielles plus complexes. »*

Ce disque de musiques inspirées, imprégnées de sérénité et d’une aura surnaturelle, présente du chant et du piano à pouce dongu (A1), un arc musical avec la bouche faisant office de résonateur (A2), un instrument à archet avec des sonorités déroutantes (A3), un solo de xylophone (B1), et un morceau superbe avec deux voix et un xylophone (B2).

*Geoffrey Blundell. “San Ethnography.” In Heilbrunn Timeline of Art History. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2000.https://www.metmuseum.org/toah/hd/san/hd_san.htm

Download
Flac
MP3 





Photographs of Kalahari San by L.K. Marshall (c. 1950-1955) are from Encyclopoedia
Universalis France, 1988:
Young woman playing the gauka (above)

Ancestral method for starting a fire (below)

#San #Bushmen #Bochiman #Botswana #Namibia #Namibie #Kalahari #dongu thumb piano #xylophone #musical bow #shaman #trance #dance #traditional music #African music #world music #musique Africaine #vinyl #otherworldly #magic #rock art #art rupestre

Please help me purchase important traditional records to pursue my global curation                        project and share the best finds with you on this blog:




1 comment: