Thursday, November 15, 2018

MALAYSIA The Senoi of Malacca – Bärenreiter Musicaphon BM 30 L 2561

MALAYSIA – MALAISIE
The Senoi of Malacca – Bärenreiter Musicaphon BM 30 L 2561 – photographs and recordings by Hans Oesch, 1963 (LP)
Tribal Malaysia Senoi people dreams rituals jungle magic shaman flutes Jew's harp bamboo zither

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I first heard of the Senoi people from the liner notes on Jon Hassell’s groundbreaking 1981 Dream Theory in Malaya LP, recorded in collaboration with Brian Eno. The album was named after “a paper by the visionary anthropologist, Kilton Stewart, who in 1935 visited a remarkable highland tribe of Malayan aborigines, the Senoi, whose happiness and well-being were linked to their morning custom of family dream-telling—where a child’s fearful dream of falling was praised as a gift to learn to fly the next night and where a dream-song or dance was taught to a neighboring tribe to create a common bond beyond differences of custom.”

Kilton also observed*: “The absence of violent crime, armed conflict, and mental and physical diseases in their own society can only be explained on the basis of institutions which produce a high state of psychological integration and emotional maturity, along with social skills and attitudes that promote creative, rather than destructive, inter-personal relations.”

This 1963 recording captures the Senoi people living in the dense tropical forest of the Malaccan peninsula, which for centuries shielded their way of life and culture from outside influences.

The LP features deep Jew’s harp playing (A1, A2), transverse flute (A3, A4), bamboo zither (A5, A6), nose-flute and fipple-flute (A7, A8, A9, A12), a ritual dance song (B1), a shaman’s dance song (B2), and a shaman’s ritual dream song (B3).

J’ai entendu parler de la tribu des Senoïs pour la première fois en lisant les notes de la pochette du disque extraordinaire Dream Theory in Malaya réalisé par Jon Hassell en collaboration avec Brian Eno.  L'album porte le nom d'un « écrit de l'anthropologue visionnaire Kilton Stewart, qui en 1935 entra en contact avec la remarquable tribu malaise des Senoïs, dont le bonheur et le bien-être étaient directement liés à leur coutume matinale où chaque membre de la famille, y compris les enfants, évoque ses rêves dont on interprète la signification : le rêve effroyable d'un enfant en train de chuter, par exemple, était perçu comme l’invitant à apprendre à voler la nuit suivante dans son rêve éveillé ; une chanson ou une danse apprise pendant un rêve lucide est partagée avec une tribu voisine afin de renforcer des liens qui transcendent les différences culturelles. »

Kilton Stewart a également écrit *: « L’absence de violence, de guerres et de maladies physiques et psychiques dans cette société est due à l'adoption de valeurs et à l'existence d'institutions qui favorisent la généralisation d’un haut niveau d’intégration psychologique et de maturité émotionnelle et des facultés et des attitudes sociales qui conduisent à des relations interpersonnelles créatives plutôt que conflictuelles. »

Ces enregistrements de 1963 sont réalisés auprès de tribus Senoïs vivant dans la dense forêt tropicale de la péninsule Malaise, qui depuis des siècles avait protégé leurs mode de vie et leurs cultures contre les influences extérieures.

L’album comprend une guimbarde avec des vibrations rythmées dans les basses (A1, A2), une flûte traversière (A3, A4), une cithare en bambou (A5, A6), une flûte à bec et une flûte à conduit (A7, A8, A9, A12), une chanson pour une danse rituelle (B1), une chanson pour une danse de chaman (B2), et une chanson rêvée lors d’un rituel chamanique (B3).


Download


*Dream Theory in Malaya written by Kilton Stewart, 1935

Jon Hassell’s Dream Theory in Malaya, 1981 (highly recommended)



Tribal Malaysia Senoi people dreams rituals jungle magic shaman flutes Jew's harp bamboo zither


4 comments:

  1. Thank you for this upload. Bärenreiter records are excellent, and authentic ethnic music from Malaysia is quite hard to come by.

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    1. You're very welcome. I know most of the LPs in the orange-colored Anthology of South-East Asian Music Bärenreiter series and, musically speaking, this LP really stands out.

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  2. Just to clarify some things: there is no such thing as a "Malaccan peninsular", it is merely the Malayan one. Malacca is a state in Malaysia, and the temiar which is the group that takes up the majority of the album live primarily in the northern states of Kelantan and Perak. The group that inhabit Melaka are the Temuan who are not represented directly on the record. Finally, Senoi is not the name of the tribe, it is the name of an "ethnicity" composed of multiple groups, such as the Temiar and Temuan. It is similar to how one can be considered "British" but have separate cultures, i.e. Welsh, English, Scottish, Northern Irish. However, the case of indigenous ethnicity was merely imposed on the groups by anthropologists and have little bearing on the identity of the people themselves.

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