Monday, October 29, 2018

GHANA / TOGO / THE GAMBIA African Journey – A Search for the Roots of the Blues Volume 2 – Sonet SNTF 667

GHANA / TOGO / THE GAMBIA
African Journey – A Search for the Roots of the Blues Volume 2  – Sonet SNTF 667, recorded by Samuel Charters, 1974 (LP)
African Music Roots Tribal Griot Musique Africaine Racines du Blues


African Music Roots Tribal Griot Musique Africaine Racines du Blues

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Samuel Charters (1929-2015) was an American music historian, writer, record producer, musician and poet with a keen interest in folk, jazz and blues. Charters published the seminal The Country Blues in 1959 and was instrumental in the resurgent interest in blues and folk in the 1960s expressed by artists and bands like John Lee Hooker, Muddy Waters, Cream, The Rolling Stones and Bob Dylan. Charters also recorded many jazz and blues artists, as well as two LPs of the Bahamian folk guitarist Joseph Spence on the Folkways label.

His interest in black music led the ever-inquisitive and passionate Charters to seek out the roots of these African-American musics in West Africa, and he released two scintillating field recordings on the Swedish label Sonet. Here, we present Volume 2, which touches the roots of gospel, blues and jazz in village brass bands from Ghana that are eerily reminiscent of the wailing sounds of the New Orleans brass bands of old (A1, A3), hymns by the Anyinam St. Cecilia Singing Band from Ghana (A5, B1), griot music on the kora and xalam from The Gambia (A2, A4, B3), music from the Frafra people, Ghana (B2) and drumming from the Ewe people, Togo (B4).

“The musical cultures of West Africa have been one of the richest sources of the music of the United States and of Central and South America and the Caribbean. It was the blending of African vocal techniques and rhythmic concepts with European harmonic forms and rhythms that produced the spiritual, the blues, ragtime and jazz. It was not only styles of music that made the long passage to America, but instruments as well – like the halam, which became the banjo, and the balafon which became the xylophone. These recordings were made during extended journeys among the peoples of West Africa whose lives and culture have become part of the cultural history of America.”
Samuel Charters

Samuel Charters (1929-2015) était un historien de la musique, un écrivain, un producteur de disques, un musicien et un poète américain passionné par le folk, le jazz et le blues. Il a notamment publié The Country Blues en 1959 et a joué un rôle important dans le regain d’intérêt pour le blues et le folk dans les années 1960, qui verra le succès de groupes et d'artistes comme John Lee Hooker, Muddy Waters, Cream, The Rolling Stones ou Bob Dylan. Samuel Charters enregistra également de nombreux artistes de jazz et de blues sur son propre label, ainsi que deux disques du guitariste folk des Bahamas Joseph Spence sur le label Folkways.

La passion et la curiosité de Samuel Charters pour la musique noire l'ont amené à voyager en Afrique de l'Ouest à la rechercher des racines de ces musiques afro-américaines, dont il a tiré deux albums pertinents sur le label suédois Sonet. Nous présentons ici le volume 2, qui présente les racines africaines du gospel, du blues et du jazz avec des fanfares dans des villages au Ghana, qui rappellent étrangement les sons gémissants des anciennes fanfares à la Nouvelle-Orléans (A1, A3), des hymnes du Anyinam St. Cecilia Singing Band du Ghana (A5, B1), de la musique de griot sur la kora et le xalam de Gambie (A2, A4, B3), de la musique Frafra du Ghana (B2) et des percussions Ewés du Togo (B4).

« Les cultures musicales de l’Afrique de l’Ouest ont été l’une des sources d'inspiration les plus riches des musiques aux États-Unis, en Amérique Latine et aux Caraïbes. C'est le brassage des techniques vocales et des concepts rythmiques africains avec des formes harmoniques et des rythmes européens qui ont produit le gospel, le blues, le ragtime et le jazz. En plus de ces styles musicaux, des instruments - comme le halam et le balafon qui sont respectivement devenus le banjo et le xylophone - ont également effectué le voyage vers les Amériques. Ces enregistrements ont été réalisés au cours de séjours prolongés en Afrique de l'Ouest, dont les cultures font désormais partie intégrante de l'histoire culturelle des États-Unis. »
Samuel Charters

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6 comments:

  1. very cool! do you have volume one also perhaps?

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    1. I'm delighted you like it. Yes, I'll share Volume 1 in an upcoming post.

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    2. did i miss a link for the volume 1? thanks

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  2. still waiting for the volume 1 :)

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    1. Thank you for your enthusiasm and interest. I will share volume 1 in a few months

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