Saturday, March 10, 2018

INDIA – INDE
Imrat Khan – Raga Jog, Raga Asawari – HMV EASD 1345, 1969 (LP)
Born 1935
Hindustani Raga Indian music musique indienne sitar surbahar tabla

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Here’s another excellent sitar player, considered one of the last living masters of the surbahar (the bass sitar), which produces deep and mellow sonorities similar to the ancient bin (veena). The instrument is very much a family heritage, as it was invented by Imrat Khan’s great-grandfather, Sahabdad Khan, with his father, Enayat Khan (1894–1938) and brother, Vilayat Khan (1928-2004) also carrying on the tradition. Khan, accompanied by Shanta Prasad (1921-1994) on tabla, plays sitar on side A and surbahar on side B.

Voici un autre excellent joueur de sitar, également considéré comme l'un des derniers maîtres vivants du surbahar (le sitar basse) qui produit des sonorités profondes et envoûtantes qui rappellent l'ancien bin (veena). Cet instrument est une véritable affaire de famille ayant été inventé par l'arrière-grand-père d'Imrat Khan, Sahabdad Khan, et son père Enayat Khan (1894-1938) et son frère Vilayat Khan (1928-2004) perpétuant également la tradition. Imrat Khan, accompagné aux tablas par Shanta Prasad (1921-1994), joue du sitar sur la face A et du surbahar sur la face B. 

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9 comments:

  1. Great post, very atmospheric performances and very good audio too, thank you.

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  2. Thank you! You are continuing to set a very high standard for both repertory as well as transfers.

    I appreciate that you always include a photo of the labels so that we can see which version or edition was used for the transfer.

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  3. Merci beaucoup, super partage et super blog, bravo!

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  4. Toujours de très beaux albums! Merci, Monsieur.

    Je ne poste pas des commentaires tout le temps, mais je suis votre blog, je le suis passionnément.

    Au départ, quand je me suis ouvert à de musiques autres que la musique occidentale -classique et populaire-, je ne me contentais que de musique indienne (il va donc sans dire que cet album d'Imrat Khan touche les touches les plus belles de mon coeur). Pourtant, dès que j'ai découvert votre blog et que vous m'avez contraint, oui: violemment contraint par la beauté de vos musiques, dès que vous m'avez forcé à me mettre aux musiques africaines et d'ailleurs... ah, là, là: quelle joie immense que de découvrir, en sus de l'Orient, le Sud et toutes les contrées du monde!

    Je vous prie de continuer. Je serais là, quelque part, à l'écoute. Vous êtes en train de me former, je vous en dois ma reconnaissance.

    Meilleurs sentiments,
    Guillermo

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  5. Shamta Prasad tabla sound is not digitised properly. when one listens this, it will be clear to them. I dont think tabla playing quality was that poor in original LP. please check. Is there anything we can do to improve sound quality?

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    1. listen Raag Jog of this for example

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    2. Thank you for your observation Varun. I try to digitise LPs as faithfully as I can, without any equalization or "cleaning up" of the sound. This is the way the LP sounds. It is true that some later European EMI reissues occasionally sound better. One could of course masterise the LP through eq or band compression and make the tabla stand out more, with the risk of upsetting the music's overall balance.

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    3. thank you for the apt response. getting my hands dirty on this now with audition sw.

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