Monday, September 13, 2021

INDIA – INDE Bhimsen Joshi – Raga Miyan Ki Todi and Raga Jogiya Thumri – His Master's Voice – 7 EPE 1246

INDIA  INDE
Bhimsen Joshi – Raga Miyan Ki Todi and Raga Jogiya Thumri – His Master's Voice – 7 EPE 1246, released 1962 (7 in, 45 RPM)#India #Inde #Bimsen Joshi #Hindustani #Kyal #singer #Kirana Gharana #Sawai Gandharva #traditional music #world music #Indian music #musique indienne #vinyl #7 inch record #45 rpm #MusicRepublic

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Bimsen Joshi (1922-2011) was among the greatest and most popular Hindustani Kyal singers of the second half of the 20th century. Though he did not come from a musical family, from a young age he felt such an intense passion for singing that he left his home in Karnakata at the age of 11 for two years in search of a guru in Northern India notably in Gwalior, where he met singer Krishnarao Shankar Pandit (1894–1989) and sarod master Hafiz Ali Kahn (1888–1972) and began a stringent 12-hour-a-day musical training. Returning home he was accepted by Sawai Gandharva (1886-1952) – the most famous disciple of the founder of Kirana Gharana Abdul Karim Khan (1872-1937) – as his disciple, in 1935.

The brilliant student began performing and recording shellac 78 RPMs in the early 1940s, crafting a unique singing style influenced by great singers like Begum Akhtar (1914-1974), Kesarbai Kerkar (1892-1977) and Amir Khan (1912-1974). Steeped in the time-honored tradition, Joshi also embodied a changing modern India, playing music that transcended class, caste and religion, by singing bhajan and abhang devotional songs in Kannada, Hindi and Marathi languages which brought him a large nationwide audience.

Following an early LP released by the great master in 1961, we now showcase a rare 7 inch record from 1962 featuring Joshi’s powerful voice, dazzling improvisation techniques, and fluid creativity.

Bimsen Joshi (1922-2011) fût l'un des chanteurs Hindustani de Kyal les plus populaires de la seconde moitié du XXe siècle. Bien que n’étant pas issu d’une famille de musiciens, il éprouve une passion dévorante pour le chant dès son plus jeune âge et quitte même le foyer familial à Karnakata seul à l’âge de 11 ans pendant deux années à la recherche d’un gourou en Inde du nord, notamment à Gwalior, où il rencontre le chanteur Krishnarao Shankar Pandit (1894-1989) et le maître du sarod Hafiz Ali Kahn (1888-1972). C’est là qu’il s’adonne corps et âme à la musique pendant plus de 12 heures par jour. De retour chez lui, Sawai Gandharva (1886-1952) – le plus célèbre disciple du fondateur de l’école Kirana Gharana Abdul Karim Khan (1872-1937) – l’accepte comme son disciple en 1935.

Le brillant élève commence à se produire en public et à enregistrer des 78 tours à partir du début des années 1940, forgeant un style de chant unique inspiré par des grandes figures comme Begum Akhtar (1914-1974), Kesarbai Kerkar (1892-1977) et Amir Khan (1912-1974). Profondément ancré dans la tradition, Joshi incarnait également une Inde moderne en mutation. Il propose ainsi une musique qui transcende les classes sociales, les castes et les religions, avec notamment des chants bhajans et abhang dévotionnels en kannada, en hindi et en marathi, ce qui lui valut une très grande renommée dans l'ensemble du pays.

Après un premier album du grand maître publié en 1961, nous partageons à présent un 45 tours rare de 1962 présentant sa voix puissante, ses improvisation éblouissantes et sa créativité fluide et débordante.

Download:


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Photograph below is from Yoga – The Art of Transformation edited by Debra Diamond, Freer / Sackler, Smithsonian, 2013.

Meditating Sikh Ascetic. Jammu and Kashmir, probably Mankot, c. 1730:

MusicRepublic INDIA Bhimsen Joshi – Raga Miyan Ki Todi and Raga Jogiya Thumri –His Master's Voice – 7 EPE 1246


Vintage postcart of a Brahmin priest, Puducherry, on the east coast of Tamil Nadu:

MusicRepublic INDIA Bhimsen Joshi – Raga Miyan Ki Todi and Raga Jogiya Thumri –His Master's Voice – 7 EPE 1246

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