Wednesday, August 21, 2019

NIGERIA Nigeria III - Igbo Music – An Anthology of African Music – BM 30 L 2311

NIGERIA
Nigeria III - Igbo Music – An Anthology of African Music – BM 30 L 2311 – recorded by David W. Ames, 1963-1964 and 1975 (LP)
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The Igbo (or Ibo) People in Southeastern Nigeria are the country’s third largest ethnic group after the Hausa and the Yoruba. These recordings highlight the central role played by traditional Igbo Mmanwu masquerades, connected with the invisible world of ancestors and deities, which invite the entire community to honor the dead or pray to the deities for a successful harvest, and have a good time. “More than a source of entertainment, they are an integral part of traditional religion, not only intensifying religious experience and ritual, but their performance is an act of worship itself,” according to David Ames. Each masquerade is also attached to a secret society, each with its own orchestra.


This Bärenreiter-Musicaphon LP recorded in Obimo villages, Enugu State, in 1963-1964 and 1975, presents:

- Ikorodo orchestras, featuring percussion, bells and four polyphonic side-blown calabash horns. Women traditionally dance to Ikorodo masquerade music and may even ritually challenge the masquerador with their dancing (A1-A4).

- A boasting song performed by the Ekwe society band at Chief George Eze Nwa-eze’s second burial ceremony (A5).
"If the sun shines
We did it! (choir)
If the rain falls
We did it! (choir)
If people eat food
We did it!" (choir)

- Ekwe masquerade music for the king of the masks and a Chief’s second burial ceremony, during which the female keeper of the Ekwe shrine was the only person allowed to dance in the presence of the masquerader. The orchestra includes a side-blown elephant tusk horn, male voices, drums, percussion, a metal gong, and an oso (or ugele) flute (A6).

- Okobonyi funeral music with large wooden slit gongs, percussion, an elephant tusk horn, two small wooden slit gongs, a notched flute, and a whistle. Ozo titleholders dance to the rhythms of the Okobonyi before the body of an Ozo is taken to the grave (A7).

- Egara music, with Ezema Nwodo Eze, the region’s best opu-ozara elephant tusk horn player, praise singing, gongs and percussion (B1).

- Raft zither music: singing, three 13-stringed thumb-plucked obos raft zithers, four metal gongs and a wicker rattle (B2).

- Wrestling music with two mgbereke percussion sticks, an open cylindrical oke abia drum and an ogene metal gong during an annual inter-village wrestling competition (B3).

- Igede Eze music played to pay tribute to the illustrious Eze of old and the ancestors, with two large igede single-membrane barrel-shaped drums, two huge iron double-gongs and drums (B4).

- Grinding song for a feast like the New Yam Festival (B5).

- Ogwyume song with a mbira thumb-piano accompaniment (B6)

- Moonlight song with boys and girls in call-response mode with falsetto voices on the village square on the full moon (B7).

Les Igbo (ou Ibo) du sud-est du Nigéria constituent le troisième plus grand groupe ethnique du pays après les Hausa et les Yoruba. Ces enregistrements témoignent du rôle central joué par les mascarades Igbo Mmanwu, liées au monde invisible des ancêtres et des divinités auxquelles toute la communauté est conviée pour honorer les morts ou demander les bénédictions des puissances célestes pour des récoltes abondantes, et festoyer. « Plus qu’une source de divertissement, les mascarades font partie intégrante de la religion traditionnelle, non seulement en intensifiant l’expérience et les rituels religieux, mais du fait que leur exécution est un acte sacré en soi », selon David Ames. Chaque masquarade est rattachée à une société secrète avec son propre orchestre.

Ce disque Bärenreiter-Musicaphon enregistré dans les villages d’Obimo, Enugu State, en 1963-1964 et 1975, présente :

- Musique de l’Ikorodo, avec percussions, cloches et quatre trompes traversières en calebasse. Les femmes dansent traditionnellement sur la musique de mascarade d'Ikorodo et peuvent même se mesurer rituellement avec la danse du mascaradeur (A1-A4).

- Chant de forfanterie interprétée par l’orchestre de la société secrète Ekwe à l’occasion de la deuxième cérémonie funéraire du chef George Eze Nwa-eze (A5).
                                                   « Si le soleil brille
                                                   C’est grâce à nous (choeur)
                                                   Si la pluie tombe
                                                   C’est grâce à nous (choeur)
                                                   Si les gens mangent de la nourriture
                                                   C’est grâce à nous » (choeur)

- Musique de mascarade d’Ekwe pour le roi des masques lors de la deuxième cérémonie funéraire d’un chef au cours de laquelle la gardienne du sanctuaire d’Ekwe était la seule personne autorisée à danser en présence du mascaradeur. L'orchestre comprend une trompe traversières en défense d'éléphant, des voix d’hommes, des tambours, des percussions, un gong en métal et une flûte oso (ou ugele) (A6).

- Musique funèbre, Okobonyi avec des grands gongs en bois, des percussions, une trompe traversière en défense d'éléphant, deux petits gongs en bois, une flûte entaillée et un sifflet. Les détenteurs du titre d’Ozo dansent au rythme de l’Okobonyi avant la mise en terre du corps d’un Ozo (A7).

- Musique de l’Egara, avec Ezema Nwodo Eze, meilleur joueur de cor de défenses d’éléphants opu-ozara de la région, chants de louange, gongs et percussions (B1).

- Musique pour cithare en radeau: chant, trois cithares en radeau obos à 13 cordes, quatre gongs en métal et un hochet en osier (B2).

- Musique pour la lutte avec deux baguettes percussives mgbereke, un tambour cylindrique ouvert oke abia et un gong en métal ogene à l’occasion d’une compétition de lutte inter-village annuelle (B3).

- Musique de l’Igede Eze jouée pour rendre hommage à l'illustre Eze, des anciens et des ancêtres, avec deux grands tambours igede, deux gongs imposants et des tambours en fer (B4).

- Chant à piler à l’occasion d’une grande fête tel le New Yam Festival (B5).

- Chanson de l’Ogwyume avec un accompagnement au mbira (kalimba ou sanza) (B6)

- Chant de jeu au clair de lune avec des garçons et des filles dans un jeu d’appels-réponses sur la place du village à la pleine lune (B7).

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MP3

Egwu a Yara Ozo by Orba Ikorodo Ensemble: 



“I believe in the complexity of the human story and that there’s no way you can tell that story in one way and say, 'This is it.' Always there will be someone who can tell it differently depending on where they are standing; the same person telling the story will tell it differently. I think of that masquerade in Igbo festivals that dances in the public arena. The Igbo People say, 'If you want to see it well, you must not stand in one place.' The masquerade is moving through this big arena. Dancing. If you’re rooted to a spot, you miss a lot of the grace. So you keep moving, and this is the way I think the world’s stories should be told—from many different perspectives.”*
Chinua Achebe (1930-2013), from an i
nterview The Paris Review, 1994

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Photographs below are from Arts du Nigéria: Collection du Musée des Arts d'Afrique et d'Océanie - Paris exhibition April-August 1997, RMN, 1997:

Janus-faced night mask, Igala or Igbo

MusicRepublic Nigeria III - Igbo Music – An Anthology of African Music – BM 30 L 2311


Idiok Ekpo masquerader

MusicRepublic Nigeria III - Igbo Music – An Anthology of African Music – BM 30 L 2311


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5 comments:

  1. I keep getting an error message on this download, has never happened before on your site - thanks.

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    1. Thank you for bringing this to my attention. Just downloaded both the Flac and MP3 without any problem. The best thing is to try again or download via a different browser. Good luck

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  2. Thank you very much for this to me unknown recording. Again it shows that you have a real valuable blog!

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