Thursday, May 9, 2019

INDIA Enayat Khan – Vairobi Gat / Gat Pilu / Bageshri Alap / Khambaj – Megaphone EJNG 1003

INDIA – INDE
Enayat Khan – Vairobi Gat / Gat Pilu / Bageshri Alap / Khambaj – Megaphone EJNG 1003 – recorded 1930-1935 (Vinyl 7 inch, 45 RPM)
(1894-1938)
MusicRepublic INDIA – INDE  Enayat Khan – Megaphone EJNG 1003

India Hindustani Enayat Khan sitar surbahar raga Indian music World music vinyl 45 rpm

India Hindustani Enayat Khan sitar surbahar raga Indian music World music vinyl 45 rpm

India Hindustani Enayat Khan sitar surbahar raga Indian music World music vinyl 45 rpm

Born in Uttar Pradesh into an illustrious musical family – his grandfather, Sahabdad Khan, actually invented the surbahar (the bass sitar) and his father, Imdad Khan (1848-1920), gave the sitar a more khyal-vocal playing style – Prof. Enayat Khan (sometimes spelled Eneyat or Inayat) was one of the most brilliant and innovative sitar and surbahar player in the first half of the 20th century.

He became very popular by performing outside the circle of courts and aficionados in the many festivals organized during this period of cultural effervescence and affirmation of Indian identity.

Although Enayat Khan died at an early age, his distinguished relatives, notably his brother Wahid Khan, his maternal grandfather Bande Hussain Khan and maternal uncle Zinda Hussain Khan, ensured that his sons Vilayat (1928-2004) and Imrat (1935-2018) received the best possible training to brilliantly carry on the Imdadkhani Gharana-style family heritage.

This rare 45 RPM of music originally recorded on shellac 78 RPMs, featuring Kahn on the sitar (A1, A2), the surbahar (B1) and the seldom heard sursaptak (B2), is a perfect introduction to the maestro’s sheer power, velocity, reflective lyricism, and luminous mastery.

Né dans l’Uttar Pradesh dans une illustre famille de musiciens – son grand-père Sahabdad Khan fut l’inventeur du surbahar (le sitar basse) et son père Imdad Khan (1848-1920), joua du sitar dans un style influencé par le phrasé du chant khyal – Prof. Enayat Khan (parfois orthographié Eneyat ou Inayat) fut l’un des joueurs de sitar et de surbahar les plus brillants et les plus novateurs de la première moitié du XXe siècle. 

Il rencontra un franc succès populaire en se produisant dans de nombreux festivals organisés au cours de cette période d'effervescence culturelle et d'affirmation de l'identité indienne. 

Bien qu'Enayat Khan soit décédé à peine agé de 43 ans, ses proches parents éminents, notamment son frère Wahid Khan, son grand-père maternel Bande Hussain Khan et son oncle maternel Zinda Hussain Khan s'assurèrent que ses jeunes fils Vilayat (1928-2004) et Imrat (1935-2018) reçoivent la meilleure formation possible afin qu’ils perpétuent avec brio l'héritage familial du Imdadkhani Gharana.

Ce disque 45 tours rare de musiques enregistrées à l'origine sur disques 78 tours – qui présente Kahn sur le sitar (A1, A2), le surbahar (B1) et le sursaptak, proche du sarod, (B2) – permet de découvrir l’impression de force, de vélocité, de lyrisme introspectif et de maîtrise lumineuse qui se dégage de la musique du maestro.


Download

Our posts of Enayat Khan's sons:
Vilayat Khan – Raag Tilak, Raag Bhairavi – HMV EALP 1259, 1961 here
Imrat Khan – Raag Jog, Raag Asawari – HMV EASD 1345, 1969 here

Photographs are from Gloire des Princes, Louange des Dieux - catalogue for the March-June 2003 Musée de la Musique exhibition in Paris, and Les Instruments de Musique Populaires by Alexandre Buchner, Gründ, 1969. 


Enayat Khan (above) and his son Imrat (below) on the surbahar.

MusicRepublic INDIA – INDE  Enayat Khan – Megaphone EJNG 1003

3 comments: