BENIN – BÉNIN
Yedenou Adjahoui et son Ensemble d'Avarankou – Albarika Stores ALS 028 (Cassette)
Yedenou Adjahoui et son Ensemble d'Avarankou – Albarika Stores ALS 028 (Cassette)
(1930-1995)
In April 1996 I was invited to Porto Novo, a vivid, culturally rich city in southeastern Benin near the Nigerian border, to scout out recordings of Goun music by the great singer Yedenou Adjahoui, who had passed away the year before. In the evening, my gracious Goun host L., who was passionate about music, played Adjahoui’s cassettes and discussed the lyrics and their meaning. The following morning we explored Porto Novo’s music shops and discovered a dozen more cassettes selected by L.
Yedenou Adjahoui was born in the village of Avrankou, near Porto Novo, initiated into Sakpata Vodun (the Divinity of Earth & Healing), and steeped in Goun language and tradition. He mastered and renewed the traditional Goun Massé Gohoun rhythms, which he performed during ceremonies, celebrations and marriages. His music, featuring bells, percussion, eerie flutes, and voices, went from meditative sung narrations – where Adjahoui reflected on the evolution of society and culture and poetically celebrated nature – to moments of dance-inducing trances with stunning vocal polyrhythmic extravaganzas.
En avril 1996, je fus invité à Porto Novo, une ville vivante et culturellement riche située dans le sud-est du Bénin près de la frontière nigériane, décidé d’y dénicher des enregistrements du grand chanteur Goun Yedenou Adjahoui, qui était décédé l'année précédente. Dans la soirée, L. mon aimable hôte Goun, qui est un grand passionné de musique, a joué des cassettes d’Adjahoui et m’a traduit et expliqué ses paroles. Le lendemain matin, nous partîmes explorer les magasins de musique de Porto Novo et je suis reparti à Cotonou avec une douzaine de cassettes sélectionnées par L.
Yedenou Adjahoui né dans le village d'Avrankou, près de Porto Novo, était initié au Vodun Sakpata (la divinité de la terre et de la guérison) et un grand féru de la langue et de la tradition Goun. Il était passé maître dans l’art des rythmes traditionnels Massé Gohoun qu'il jouait avec sa troupe lors de cérémonies, de fêtes ou de mariages. Sa musique, comprenait des cloches, des percussions, des flûtes et des voix, allant de narrations méditatives chantées – dans lesquelles Adjahoui s’interrogeait notamment sur l’évolution de la société et de la culture, et se faisait le chantre de la nature avec poésie – à des envolées d’extravagantes polyrythmies vocales appelant à la danse.
Download
Ahwangbla Vodun orchestra, Porto Novo, 1969:
Another amazing release!!!
ReplyDeleteMany thanks for your encouragements and enthusiasm.
DeleteThank you so much for these!!
ReplyDeleteThank you. It's great to be back on this site and listen to beautiful worlds that you kindly share with us. It's been quite a journey so far! <3
ReplyDeleteThanks for connecting me back to root, these songs my father used to play, way back while I was a kid, they are full of massages
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