Saturday, February 9, 2019

MAURITANIA – MAURITANIE Musique Traditionnelle des Griots Maures – Selaf Orstom - CETO 752-3

MAURITANIA – MAURITANIE
Musique Traditionnelle des Griots Maures – Selaf Orstom - CETO 752-3, recorded by Michel Guignard, 1975 (2 LPs)
Moorish music musique Maure Mounnina Griots musique traditionnelle Africaine African traditional music Hodh Tagant Brakna vinyl LPs records collection community

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Griots play an essential role in Moorish culture and identity. In addition to music, centered around the four-string tidinit lute for men and the ardin harp for women, griots master poetry and preserve the oral tradition and history. Their presence conveys great prestige and is an essential part of celebrations and praise singing. Like their Toucouleur or Wolof counterparts, they are both revered and feared for their knowledge, wit and freedom of expression.

These rare and extraordinary recordings capture intimate evening performances under a tent on a mat strewn with leather pillows. These warm, informal gatherings are all about pleasure, togetherness and emotion, and create a symbiotic atmosphere between the griots and knowledgeable listeners who spontaneously expresses their appreciation via perceptible sighs of admiration captured on these recordings.

Traditional Moorish griot music of old was a subtle and highly sophisticated art form with five main musical modes, each associated with a specific mood, that could be played either in the “black way” or the “white way,” along with many sub-modes.

The first LP presents the eastern tradition from the Hodh region with virtuoso singer and tidinit lute player Ahmed well Dandanni, who according to Michel Guignard, was little known outside his region of origin.

The second LP features the highly revered singer and ardin harp player Mennina ment Aliyen (also spelled Mounnina or Mounina) from Central Mauritania (Tagant, Brakna) who was one of the greatest griots in the second half of the 20th century. She is accompanied here by her son Saymali well Hamwed Fall on tidinit lute. (Don’t miss Mounnina’s wondrous track on the Ocora 1965 album we shared in an earlier post.)

Les griots jouent un rôle essentiel dans la culture et l’identité maure. Outre la musique - centrée autour du luth tidinit à quatre cordes pour les hommes et la harpe ardin pour les femmes – les griots maîtrisent la poésie et sont les dépositaires de la tradition orale et de l'histoire. Leur présence, qui confère un grand prestige, est indispensable pour les fêtes et les chants de louanges. A l'instar des griots toucouleurs ou wolofs, ils sont à la fois vénérés et craints pour leurs connaissances, leur maîtrise du verbe et leur liberté de ton.

Ces enregistrements extraordinaires sont des récitals nocturnes intimistes donnés sous une tente sur des nattes avec des coussins en cuir. Ces rencontres chaleureuses et informelles, consacrées au plaisir, à la convivialité et à l’émotion, créent une atmosphère symbiotique entre les griots et le public averti qui exprime spontanément son appréciation à travers des soupirs d’admiration que l’on peut entendre sur ces enregistrements.

La musique griotique maure traditionnelle d’antan était un art subtil et hautement sophistiqué, avec cinq modes musicaux principaux, chacun associé à un sentiment spécifique, pouvant être joué dans la "voie noire" ou la "voie blanche", avec de nombreux sous-modes. 

Le premier disque présente la tradition orientale de la région du Hodh avec le chanteur et joueur de luth tidinit virtuose Ahmed well Dandanni, qui, selon Michel Guignard, était peu connu en dehors de sa région d'origine.

Le second disque présente la célèbre chanteuse et joueuse de harpe ardin Mennina ment Aliyen (ou Mounnina) originaire du centre de la Mauritanie (Tagant, Brakna) qui fut l’une des plus grandes griottes de la seconde moitié du XXe siècle. Elle est accompagnée ici par son fils Saymali well Hamwed Fall sur le luth tidinit. (A écouter absolument: le fabuleux morceau de Mounnina sur l’album Ocora 1965 que nous avons partagé dans un post précédent.)


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Our other Moorish music posts / Nos autres posts de musique maure:

Chants d'Homme par Ould Mèni et Ould Manou - Musée de l'Homme LD 45-4, 1952 here
Musique Maure - Ocora 28, 1965 here


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"The poet meditates on the ephemeral nature of existence ..."

Le poète médite sur le caractère éphémère de l'existence ... "

4 comments:

  1. Great stuff, music wise, and I also love these old LPs for the lay-out and artwork. Unfortunately I can't make a decent story out of the liner notes. Are there pages missing?

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    Replies
    1. Thank you for your appreciation Michael. The entire booklet is included in the downloads, but I don't display pages with just text on the blog proper. Take care

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  2. Oops, you're right. I missed that one.
    Thanks again for the music [and the scans ;)].

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