Sunday, January 14, 2024

UNITED STATES Instrumental Music of the Southern Appalachians – Tradition Records - TLP 1007

UNITED STATES

Instrumental Music of the Southern Appalachians – Tradition Records - TLP 1007, recorded by Diane Hamilton, Liam Clancy & Paul Clayton in Virginia & North Carolina in 1956, released in 1957 (LP)

#Appalachians #Appalachia #instrumental music # Hobart Smith #fiddle #violin #Etta Baker #guitar #Boone Reid #banjo # Edd Presnell #dulcimer # Richard Chase # harmonica #Lacey Phillips #Paul Clayton #country music#Bluegrass #Paul Clayton #American folk music revival #traditional music #vinyl #MusicRepublic
#Appalachians #Appalachia #instrumental music # Hobart Smith #fiddle #violin #Etta Baker #guitar #Boone Reid #banjo # Edd Presnell #dulcimer # Richard Chase # harmonica #Lacey Phillips #Paul Clayton #country music#Bluegrass #Paul Clayton #American folk music revival #traditional music #vinyl #MusicRepublic
#Appalachians #Appalachia #instrumental music # Hobart Smith #fiddle #violin #Etta Baker #guitar #Boone Reid #banjo # Edd Presnell #dulcimer # Richard Chase # harmonica #Lacey Phillips #Paul Clayton #country music#Bluegrass #Paul Clayton #American folk music revival #traditional music #vinyl #MusicRepublic
#Appalachians #Appalachia #instrumental music # Hobart Smith #fiddle #violin #Etta Baker #guitar #Boone Reid #banjo # Edd Presnell #dulcimer # Richard Chase # harmonica #Lacey Phillips #Paul Clayton #country music#Bluegrass #Paul Clayton #American folk music revival #traditional music #vinyl #MusicRepublic

The spirited musical tradition of the eastern United States’ Appalachian Mountains reveals a fascinating hybridization of the many musical cultures brought by immigrant settlers—Anglo-Scottish-Irish ballads and fiddle dance music, the African-style banjo by African Americans introduced after the Civil War, European influences and the introduction of the dulcimer from Northern Europe.

 

Often associated with poor, rural American communities, Appalachian folk music played a seminal role in the development of old-time music and folk dances, such as square dancing, as well as country music, which emerged in the 1920s. Early icons like the Carter family and Loretta Lynn (1932-1922) remained true to the values and music of their native communities in the Appalachian Mountains in Virginia and eastern Kentucky. Bluegrass, born in the 1940s, brought a faster-paced version of old-time music with more sophisticated solos. Appalachian folk music also played an important role in the American folk music revival outside of mainstream culture that peaked in the 1960s driven by the remarkable popularity of the music of folk-rock artist Bob Dylan (b. 1941).

 

On this landmark LP of instrumental music, recorded in 1956 in Virginia and North Carolina in the Southern Appalachian Mountains, we hear the masterful, inspired playing of Hobart Smith (1897-1965) on the fiddle (A1, A9, B4, B7) and five-string fretless banjo (A2), Etta Baker (1913-2006) on the guitar (A3, A5, B1, B6, B9), Boone Reid (1876-1964) on the five-string banjo (A4, B5), Edd Presnell (1916-1994) on the dulcimer (A6, A10, B8), Richard Chase (1904-1988) on the harmonica (A7, B3, B10) and Lacey Phillips on the five-string banjo (A8, B2).

 

La grande tradition musicale des Appalaches, dans l'est des États-Unis, est le fruit d’une fascinante hybridation de nombreux apports culturels et musicaux des colons-immigrants, notamment les ballades anglo-écossaises et irlandaises et la musique de danse au violon, l’introduction du banjo d’origine africaine par les Afro-Américains après la guerre de Sécession, et les influences européennes et l’introduction du dulcimer en provenance d'Europe du Nord.

 

Souvent associée aux communautés rurales pauvres des États-Unis, la musique folklorique des Appalaches joua un rôle déterminant dans le développement de la musique old-time et des danses folkloriques, telles que le square dance, ainsi que de la musique country, qui apparait dans les années 1920. Des grandes icônes de la country comme The Carter Family et Loretta Lynn (1932-1922) resteront d’ailleurs fidèles aux valeurs et à la musique de leurs communautés d'origine en Virginie et dans l'est du Kentucky dans les montagnes des Appalaches. Le style bluegrass, né dans les années 1940, proposa une version plus rapide de la musique old-time avec des solos instrumentaux plus sophistiqués. La musique folklorique des Appalaches joua également un rôle essentiel dans le renouveau de la musique folklorique américaine (American folk music revival), qui atteint son apogée dans les années 1960, notamment sous l'impulsion de la popularité remarquable de la musique de l'artiste folk-rock Bob Dylan (né en 1941).

 

Ce disque historique de musique instrumentale, enregistré en 1956 en Virginie et en Caroline du Nord dans les Appalaches du Sud, présente le jeu magistral et inspiré de Hobart Smith (1897-1965) au violon (A1, A9, B4, B7) et au banjo fretless à cinq cordes (A2), d’Etta Baker (1913-2006) à la guitare (A3, A5, B1, B6, B9), de Boone Reid (1876-1964) au banjo à cinq cordes (A4, B5), d’Edd Presnell (1916-1994) au dulcimer (A6, A10, B8), de Richard Chase (1904-1988) à l'harmonica (A7, B3, B10) et de Lacey Phillips au banjo à cinq cordes (A8, B2).


Download:
MP3 


Vintage postcard of an Appalachian or mountain dulcimer, a fiddle and a fretless banjo:


MusicRepublic – UNITED STATES Instrumental Music of the Southern Appalachians – Tradition Records - TLP 1007

Please help me purchase important traditional records 

to pursue my global curation project and share the 

best finds with you on this blog:






No comments:

Post a Comment