Monday, February 24, 2020

ALGERIA Cheikha Rimitti – Ya Hlima & Ehdi Salra – Nabil-Phone NBP 35421

ALGERIA – ALGÉRIE
Cheikha Rimitti – Ya Hlima & Ehdi Salra – Nabil-Phone NBP 35421, early 1960s (7 inch, 45 RPM)
#Algérie #Algeria #Cheikha Rimitti #Arabic music #traditional music #world music #Beduin #musique algérienne #musique arabe #musique traditionnelle #musique du monde #musique bédouine #flute gasba #guellal #drum #youyous #ululation #Nabil-Phone #vinyl #arabic music #Raï
#Algérie #Algeria #Cheikha Rimitti #Arabic music #traditional music #world music #Beduin #musique algérienne #musique arabe #musique traditionnelle #musique du monde #musique bédouine #flute gasba #guellal #drum #youyous #ululation #Nabil-Phone #vinyl #arabic music #Raï
#Algérie #Algeria #Cheikha Rimitti #Arabic music #traditional music #world music #Beduin #musique algérienne #musique arabe #musique traditionnelle #musique du monde #musique bédouine #flute gasba #guellal #drum #youyous #ululation #Nabil-Phone #vinyl #arabic music #Raï
#Algérie #Algeria #Cheikha Rimitti #Arabic music #traditional music #world music #Beduin #musique algérienne #musique arabe #musique traditionnelle #musique du monde #musique bédouine #flute gasba #guellal #drum #youyous #ululation #Nabil-Phone #vinyl #arabic music #Raï

We now share a second release by the great Cheikha Rimitti (1923-2006), featuring her deep bluesy singing accompanied by Guellal drum, Gasba reed flute and bursts of ululation, which convey a traditional texture deeply rooted in Bedouin music.

Side A – Ya Hlima: Rimitti blames Hlima (a woman) for being apprehended by the gendarmes.
Side B – Ehdi Salra: Rimitti narrates the story of a thoughtful and angry woman in love with a man, but can’t manage the situation.

Nous partageons à présent une deuxième œuvre de la grande chanteuse Cheikha Rimitti (1923-2006), dont la voix grave et profonde en forme de blues, accompagnée d'un jeu de tambour guellal et de flûte gasba en roseau, ainsi que par l'irruption de youyous, confèrent une texture traditionnelle à sa musique profondément enracinée dans la musique bédouine.

Face A  – Ya Hlima: Cheikha Rimitti reproche à Hlima d’avoir été embarquée par les gendarmes.
Face B – Ehdi Salra: Cheikha Rimitti raconte l’histoire d’une femme pensive et en colère amoureuse d’un homme, mais qui n’arrive pas à gérer la situation.


Download



Our other Cheikha Rimitti share, which includes a profile of the artist here.
Many thanks to João for sharing this rarity and Zuber and Rachid for their help with the lyrics.

#Algérie #Algeria #Cheikha Rimitti #Arabic music #traditional music #world music #Beduin #musique algérienne #musique arabe #musique traditionnelle #musique du monde #musique bédouine #flute gasba #guellal #drum #youyous #ululation #Nabil-Phone #vinyl #arabic music #Raï
         

Photograph below is from Sciences et Voyages magazine N° 131, November 1956:
Two venerable Chaoui Beber gentlemen, Aurès Mountains, Algeria:

#Algérie #Algeria #Cheikha Rimitti #Arabic music #traditional music #world music #Beduin #musique algérienne #musique arabe #musique traditionnelle #musique du monde #musique bédouine #flute gasba #guellal #drum #youyous #ululation #Nabil-Phone #vinyl #arabic music #Raï

Please help me purchase important traditional records to pursue my global curation                            project and share the best finds with you on this blog:



No comments:

Post a Comment