Sunday, September 9, 2018

SARDINIA Music of Sardinia (Musica Sarda) Vol. 2 – Polyvocal and Liturgical Music – Albatros VPA 8151

SARDINIA – SARDAIGNE
Music of Sardinia (Musica Sarda) Vol. 2 – Polyvocal and Liturgical Music – Albatros VPA 8151, recorded 1964-1968 (LP)
Musica Sarda musique sarde traditionnelle polyphonies polyphony anthology of religious polyvocal music from Sardinia (Sarda)

Musica Sarda musique sarde traditionnelle polyphonies polyphony anthology of religious polyvocal music from Sardinia (Sarda)

Musica Sarda musique sarde traditionnelle polyphonies polyphony anthology of religious polyvocal music from Sardinia (Sarda)

Musica Sarda musique sarde traditionnelle polyphonies polyphony anthology of religious polyvocal music from Sardinia (Sarda)

Following Vol. 3 of the Albatros label’s marvelous three-record anthology Music of Sardinia here, we present Music of Sardinia Vol. 2, showcasing sacred polyvocal music on Side A and liturgical songs and processionals on Side B, sung by women, boys or men.

Side A features a Mutettu (A1), sacred Gozos (A2); a boys choir accompanied by a harmonium during Easter Holy week (A3); multi-voice recitations (A4); a Perantunada in honor of St. Anthony (A5), extempore triplet and octave improvisations (A6, A7), and a rosary (A8); Side B includes processionals (B3, B4), Miserere (B5, B7), Summons to the Passion (B1), Domine Jesu Christe chanted during the worship of the holy Cross on Good Friday (B2), and Antiphone performed by a five-voice chorus during the reading of the Gospels on Palm Sunday (B6).

Religious brotherhoods play an essential role in preserving and transmitting polyphonic sacred music, especially through the ritual processions at the heart of Sardic culture. It is important to note that Sardinia’s secular music is also polyphonic.


Suite au vol. 3 de la superbe anthologie de musique sarde sur le label Albatros ici, nous partageons ici le Vol. 2 de Musica Sarda qui présente la musique polyvocale sacrée sur la Face A et les chants liturgiques et les cantiques de procession sur la Face B, chantés par des femmes, des garçons ou des hommes. 

La face A comporte un Mutettusa Trallalero (A1) ; un Gozos de la Semaine Sainte de Pâques (A2) ; un choeur de garçons accompagné d'un harmonium pendant la Semaine Sainte de Pâques (A3) ; des récitations à plusieurs voix (A4) ; une Perantunada en l'honneur de Saint Antoine (A5) ; des improvisations vocales Terzine et Ottawa (A6, A7) et un chapelet chanté (A8). La face B comprend des cantiques de processions (B3, B4), Miserere (B5, B7), La Passion (B1), le Domine Jesu Christe chanté lors du culte de la Sainte Croix le Vendredi Saint (B3), et Antipode avec un choeur à 5 voix accompagnant la lecture des Evangiles le Dimanche des Rameaux (B6).

Les confréries religieuses jouent un rôle essentiel dans la préservation et la transmission de la musique sacrée polyphonique, en particulier lors de rites et processions qui font partie intégrante de l’identité sarde. Il convient de noter que la musique traditionnelle profane de Sardaigne est également polyphonique.


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The photographs below are from La Corse et la Sardaigne by Alex Décotte and Maximilien Bruggmann, Editions Silva, Zurich, 1982, and Sardaigne Romane by Renata Serra, Zodiaque, 1989:


La Corse et la Sardaigne by Alex Décotte et Maximilien Bruggmann, Editions Silva, Zurich, 1982


Sardaigne Romane by Renata Serra, Zodiaque, 1989


Sardaigne Romane by Renata Serra, Zodiaque, 1989


Sardaigne Romane by Renata Serra, Zodiaque, 1989

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