Nigéria Musiques du Plateau – Ocora OCR 82 – recorded by Benoît Quersin in 1972 in collaboration with the Institute of African Studies, University of Ife; photographs by Christine Quersin (LP)
Perched at an altitude of 1,200 m (4,000 ft), Jos Plateau in central Nigeria benefits from a temperate climate and hosts an enormous cultural and religious diversity, with some 60 distinct ethnic groups. This album presents the music of the Angas, Birom, Jarawa, Burom, Yergam, and Pyem people and includes music performed for the ancestors and nature spirits, fertility rites, dancing and praises.
This outstanding Ocora release has an excellent musical quality, highlighting the otherworldliness, abstraction and groove of this music: a griot sings praises accompanied by an eight-string harp (A1); two musicians play simultaneously on a 14-blade xylophone with zebu horns as resonators (A2); a molo harp (A3); molo zithers (A4, A5); a flute and drum ensemble (A6); a whistle flute ensemble celebrating the harvest (B1); villagers sing the story of a man abducted by water spirits who later returns to the village inspired by his newfound Komtin powers bestowed to him in the invisible world (B2); ensembles with zithers, bow harps, rattles, bottle, and katako castanets (B3, B4); entertainment dance (B5); Hausa-inspired music with monochord fiddles and various drums (B6); two goge monochord fiddles (B7).
Le plateau de Jos, situé au centre du Nigeria, à plus de 1 200 mètres d’altitude bénéficie d'un climat tempéré et accueille une étonnante diversité culturelle et religieuse avec une soixantaine d'ethnies différentes. Cet album présente les musiques des Angas, Birom, Jarawa, Burom, Yergam et Pyem jouées à l'attention des ancêtres et des esprits, lors de rites de fertilité, pour la danse ou chanter des louanges.
Ce disque Ocora exceptionnel nous donne à entendre un univers sonore fait de rythmes et de pulsations, d'envolées lyriques collectives et d'abstractions polyphoniques qui évoquent une autre réalité: un griot chante des louanges accompagné de sa harpe à huit cordes (A1) ; deux musiciens jouent simultanément sur un xylophone à 14 lames résonant dans des cornes de zébu (A2) ; une harpe molo (A3) ; des cithares molo (A4, A5) ; un ensemble de flûtes et de tambours (A6) ; un ensemble de sifflets pour célébrer la nouvelle récolte (B1) ; des villageois chantent l'histoire d'un homme enlevé par des esprits de l'eau qui réapparut un jour au village en transe, inspiré par ses nouveaux pouvoirs komtin qui lui ont été conférés dans le monde invisible (B2) ; des ensembles avec des cithares, des harpes, des hochets, une bouteille en verre et des castagnettes katako (B3, B4); une danse de divertissement (B5); une musique d'inspiration Haoussa avec violon monocorde et tambours (B6); et deux vièles monocordes goge (B7).
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