Georgia in Folk Song (Anthology) – Melodiya 016491-016496 (3 LP)
This reissue of a seminal triple LP box set on the essential Soviet Melodiya label, first released in 1965 (?), presents the 48-track Georgia in Folk Songs anthology essentially showcasing the famed Georgian vocal polyphony – featuring a mere two purely instrumental tracks with a chonguri four stringed unfretted lute (D5) and drums and accordion (F6). And on the remaining 46 vocal tracks, 13 are accompanied by instruments, including stringed instruments like chonguri and panduri lutes and changi harps, and a gudastviri bagpipe (F8).
Vocal polyphony – which predates the advent of Christianity in Georgia during the 4th century – is part of the very fabric of Georgian rural culture, performed during supra feasts, funerals, healings and weddings, occasions in which the entire community participates, plus love songs, work songs and traveling songs. During the Soviet period, until Georgia's independence in 1991, folk music was encouraged and promoted, while certain essential genres, like church music were prohibited.
The music here presents enthralling harmonies, ranging from the melodious to the dissonant and abstract, in an engaging program featuring elements specific to regional styles, from the use of Western Georgian yodeling to haunting drone-like singing with Eastern Georgian influences.
La réedition de ce superbe coffret 3 disques sur le label soviétique Melodiya, initialement édité en 1965 (?), l'anthologie La Géorgie en Chansons Folkloriques, comprenant 48 morceaux, présente essentiellement la remarquable polyphonie vocale géorgienne – avec seulement deux morceaux instrumentaux: un luth chonguri à 4 cordes (D5) et un tambour et un accordéon (F6). De plus, sur les 46 plages vocales, seules 13 sont accompagnées par des instruments, notamment des instruments à corde (luths chonguri et panduri, et harpe changi) et une cornemuse gudastviri (F8).
La polyphonie vocale qui est au coeur même de la culture rurale géorgienne et existait bien avant l'introduction du christianisme en Géorgie au 4ème siècle, est chantée à l’occasion de banquets traditionnels supra, de mariages, de funérailles, ou de rites de guérison, au cours desquels toute la communauté participe, ainsi que dans des chants d'amour, des chants de travail et des chants de voyages. Pendant la période soviétique jusqu'à l'indépendance de la Géorgie en 1991, la musique folklorique fût encouragée, même si certains genres majeurs, comme les chants religieux, furent bannis.
Les musiques ici présentent des harmonies fascinantes, allant du mélodieux au dissonant et à l’abstrait, dans un programme musical varié comprenant des éléments stylistiques régionaux, allant de l’utilisation du yodel en provenance de l’ouest à des bourdons lancinants en provenance de l’est du pays.
This is great, thank you so much for your work and dedication!
ReplyDeletewas waiting for more stuff from georgia, thank you!
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