KAZAKHSTAN – KYRGYZSTAN
Voyage en URSS – n° 7 Kazakhstan & Kirghizistan – Anthologie de la Musique Instrumentale et Vocale des Peuples de l'URSS – Melodiya C90-23259 006 (LP)
Voyage en URSS – n° 7 Kazakhstan & Kirghizistan – Anthologie de la Musique Instrumentale et Vocale des Peuples de l'URSS – Melodiya C90-23259 006 (LP)
Following music from Siberia (vol. 10), from the 10-LP Anthology of Instrumental and Vocal Music collection published during the Soviet era (1922-1991) on the Russian Melodiya label, we now share this excellent anthology of music from Kazakhstan and Kyrgyzstan (vol. 7).
The Kazakhs and Kyrgyz are mostly nomadic-shepherd Turkic people who created kingdoms in the 16th century following the fall of the Mongol Golden Horde empire. They have similar musics and cultures, notably an animist-chamanic heritage, the influence of Islam, and large communities of Russians, Uzbeks, and Ukrainians.
Side A showcases Kazakh music: the long-necked dombra lute, either played solo (A1, A2, A8) or to accompany epic songs (A5, A9), two heartfelt tastauika flute tracks, solo and accompanied by a shankobyz Jew’s harp (A3, A4), sybyzgys flute (A6), a bowed kobyz (A7, see above photograph), and a forgettable orchestral track (A10).
Side B presents Kyrgyz music: komuz lute (B1, B3), choör flute (B2), temir ooz komuz Jew's harp (A4, B8), kil-kiyak strings (B5), voice and komuz lute (B6), surnaï (zurna) (B7), ending again with an incongrous orchestral track (B10).
Après la musique sibérienne (vol. 10), nous partageons ici l'excellente anthologie de musique du Kazakhstan et du Kirghizistan (vol. 7) tirée de l’Anthologie de la Musique Instrumentale et Vocale des Peuples de l'URSS composée de 10 albums publiés à l'époque de l'Union soviétique (1922-1991) sur le label russe Melodiya.
Les Kazakhs et les Kirghizes sont majoritairement des peuples turcs éleveurs-nomades qui ont créé des royaumes au XVIe siècle après la chute de l'empire mongol de la Horde d'Or. Les deux pays ont des musiques et des cultures similaires, notamment un passé animiste et chamanique, l’influence de l’Islam, et la présence d’importantes communautés russes, ouzbeks et ukrainiennes.
La face A présente de la musique kazakhe : le luth dombra à long manche, joué en solo (A1, A2, A8) ou pour accompagner des chants épiques (A5, A9), deux étonnants morceaux de flûte tastauika, en solo puis accompagné d’une guimbarde shankobyz (A3, A4), une flûte sybyzgys (A6), un kobyz à archet (A7, voir photo ci-dessus) et une piste orchestrale hors propos (A10).
La face B présente de la musique kirghize : un luth komuz (B1, B3), une flûte choör (B2), une guimbarde temir ooh komuz (A4, B8), des cordes kil-kiyak (B5), un chant épique accompagné d'un luth komuz (B6), du hautbois surnaï (zurna) (B7), qui se termine une nouvelle fois par une piste orchestrale incongrue (B10).
La face B présente de la musique kirghize : un luth komuz (B1, B3), une flûte choör (B2), une guimbarde temir ooh komuz (A4, B8), des cordes kil-kiyak (B5), un chant épique accompagné d'un luth komuz (B6), du hautbois surnaï (zurna) (B7), qui se termine une nouvelle fois par une piste orchestrale incongrue (B10).
Download
The above photograph is from Kazakhstan: Hommes, Bêtes et Dieux de la Steppe by Marie-Catherine Rey, ART LYS, 2010:
Kazakh baqsy musician-shaman, known for his healing and supernatural powers, playing the kobyz.
The photograph below is from Sowjetistan. Eine Reise Durch Turkmenistan, Kasachstan, Tadschikistan, Kirgisistan und Usbekistan by Erika Fatland, Suhrkamp, 2017:
Talgarbek and his golden eagle Tumara (Kyrgyzstan).
This is just incredible stuff once again, thank you very much for posting it. Do you have the Uzbekistan one by any chance?
ReplyDeleteYes, I plan to post the other LPs from this excellent series, including Vol. 3 on Uzbek and Tajik music.
Delete