Wednesday, January 29, 2020

BOTSWANA – NAMIBIA Les Bushmen du Kalahari (The San People of the Kalahari) – no label

BOTSWANA – NAMIBIA
Les Bushmen du Kalahari (The San People of the Kalahari) – no label, generic sleeve (7 in, 33 RPM)
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The
San (aka Bushmen) are a nomadic hunter-gatherer people who inhabit the semi-arid Kalahari Desert, mainly in Botswana and Namibia, were these undated recordings were presumably recorded. Some researchers believe that the San’s ancestors have lived in Southern Africa for more than 50,000 years.

The San live in small, egalitarian 20- to 60- person groups that govern by consensus rather than via a leader, for which sharing resources and collective ceremonies and rituals are paramount.


According to curator and San rock art specialist Geoffrey Blundell, “Central to these rituals is an invisible energy, said by the San to be found in almost all animals but in great quantities in the eland [large antelope]. San shamans harness this supernatural energy in order to undertake the dangerous journey to the world of spirits, where they must perform various tasks such as rainmaking, fighting off evil spirits, and curing the sick. (…) This [healing or trance] dance was, and still is in the Kalahari, the central mechanism for harnessing the supernatural power residing in eland and other animals. Often performed around the carcass of a recently killed animal, the trance dance is circular in movement; men and older women shamans dance in a circle, while young women sit, clap, and sing songs (themselves thought to carry supernatural energy). The rhythmic singing and clapping and the intense dancing for hours on end produce altered states of consciousness in which the shamans experience, first, visual imagery, and later, more complex multi-sensory hallucinations.”*

The serene, otherworldly and highly inspired music on this disc features singing and dongu thumb piano (A1), a musical bow with the mouth used as a resonator (A2), a quirky bowed string instrument (A3), a xylophone solo (B1), and a true gem with two voices and xylophone (B2).

Les nomades chasseurs-cueilleurs San, également appelés Bochiman ou Bushmen, habitent le désert semi-aride du Kalahari, principalement au Botswana et en Namibie, où ces enregistrements non datés sont vraisemblablement enregistrés. Certains chercheurs pensent que les ancêtres des San vivent en Afrique australe depuis plus de 50 000 ans.

Les San vivent en petits groupes égalitaires de 20 à 60 membres guidés par le consensus, plutôt que par un chef, où le partage des ressources et les cérémonies et rituels collectifs sont les valeurs cardinales.

Selon le conservateur et spécialiste de l'art rupestre San Geoffrey Blundell, « Au coeur de ces rituels, les San captent l’énergie invisible présente dans les animaux, tout particulièrement l'éland. Les chamans San canalisent cette énergie surnaturelle pour entreprendre de périlleux voyages dans le monde invisible, où ils accomplissent diverses missions, comme l’appel de la pluie, la lutte contre les esprits maléfiques et la guérison des malades. (…) Dans le Kalahari, cette danse [de guérison ou de transe] est le mécanisme central par lequel le pouvoir surnaturel des élans et des autres animaux est utilisé. Souvent exécutée autour d'une carcasse d'animal, la danse de transe dessine un mouvement circulaire; les hommes et les femmes chamans d’un certain âge dansent en cercle, tandis que les jeunes femmes assises applaudissent et chantent des chansons (elles-mêmes considérées comme porteuses d'énergie magique). Au bout de plusieurs heures, le chant et les applaudissements rythmiques, ainsi que la danse effrénée produisent des états de conscience altérés au cours desquels les chamans reçoivent des visions, suivies d’hallucinations multisensorielles plus complexes. »*

Ce disque de musiques inspirées, imprégnées de sérénité et d’une aura surnaturelle, présente du chant et du piano à pouce dongu (A1), un arc musical avec la bouche faisant office de résonateur (A2), un instrument à archet avec des sonorités déroutantes (A3), un solo de xylophone (B1), et un morceau superbe avec deux voix et un xylophone (B2).

*Geoffrey Blundell. “San Ethnography.” In Heilbrunn Timeline of Art History. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2000.https://www.metmuseum.org/toah/hd/san/hd_san.htm

Download
Flac
MP3 





Photographs of Kalahari San by L.K. Marshall (c. 1950-1955) are from Encyclopaedia
Universalis France, 1988:
Young woman playing the gauka (above)

Ancestral method for starting a fire (below)

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Saturday, January 25, 2020

INDONESIA Java – Glagah Wangi Gamelan conducted by Kardi Rahardjo Pramono – Une Nuit de Wayang Kulit / Légende de Wahju Tjakraningrat – CBS 65440

INDONESIA
Java – Glagah Wangi Gamelan conducted by Kardi Rahardjo Pramono – Une Nuit de Wayang Kulit / Légende de Wahju Tjakraningrat – CBS 65440, recorded by Jacques Brunet in 1971 (LP)
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This beautiful album, recorded by Jacques Brunet in the village of Glagah Wangi, Central Java, in 1971, presents music accompanying a traditional performance of a Javanese Wayang Kulit shadow puppet theatre play, which often represent episodes taken from great Hindu Ramayana and Mahabharata epics.

The central character in these nightly public performances, lasting from 9 pm to dawn, is the dalang. Here the 17-year-old dalang puppet master, Sudarmin, who performs The Legend of Wahju Tjakraningrat from the Mahabharata, fulfils this demanding role requiring great skill, erudition and energy: for eight hours he must sing and precisely narrate the text, improvise, change voices for each character, and gracefully animate the wayang puppets (see the album's front cover).

Sudarmin’s performance is accompanied by a gamelan ensemble directed by Kardi Rahardjo Pramono – including metalophones, gongs, kendang drums, a two-string rebab bowed violin, a suling flute, an 18-string tjelempung zither, and female voices – which together create a rich, fluid and ethereal musical atmosphere.

According to Brunet, “The Javanese shadow puppet theater is perhaps the world’s only “total spectacle,” which achieves a perfect symbiosis between poetry, song, music, the visual arts, mime, theater and gesture through the grace of magic and deep mysticism.”

Cet magnifique album, enregistré par Jacques Brunet dans le village de Glagah Wangi, au Java central, en 1971, présente une musique accompagnant du théâtre d'ombres traditionnel Wayang Kulit, qui met en scène des épopées tirées du Ramayana ou du Mahabharata.

Le personnage central lors de ces représentations publiques nocturnes, qui se déroulent de 21 h à l'aube, est le dalang. Ici, le jeune maître marionnettiste Sudarmin, qui interprète La Légende de Wahju Tjakraningrat du Mahabharata, remplit ce rôle exigeant qui nécessite une grande érudition, beaucoup d'énergie et de nombreux talents: huit heures durant, il doit chanter et narrer précisément les textes, improviser, changer de voix pour chaque personnage et animer gracieusement les marionnettes wayang.

Le spectacle de Sudarmin est accompagné par un ensemble de gamelans dirigé par Kardi Rahardjo Pramono – comprenant des métalophones, des gongs, des tambours kendang, une vièle à archet rebab, une flûte suling, une cithare tjelempung à 18 cordes et des voix de femmes – qui tisse des sonorités riches, fluide et célestes.

Selon Jacques Brunet, “ Le théâtre d'ombres javanais est peut-être le seul – spectacle total – au monde où la symbiose est parfaitement réalisée entre la poésie, le chant, la musique, les arts plastiques, le mime, le théâtre et le geste par la grâce de la magie et d'une profonde mystique. ”

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Our other Javanese gamelan posts:
Gamelan Garland - Gamelan Kjai Kanjut Mesem/Mangkunagaran Surakarta (1968) here
Gamelan Kjahi Kaduk, Manis Rengga - Gamelan Music from Java (1963) here
Musique de Java - L'Ecole de Loka Wangi (1971) here
Sunda – Gamelan Degung directed by Enip Sukanda (1972) here

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Photographs below are from L'Art de l'Asie du Sud-Est, Citadelles & Mazenod, 1994:


Ganesh from Candi Banon, Central Java, stone, 8th-9th century:

MusicRepublic INDONESIA Java – Une Nuit de Wayang Kulit / Légende de Wahju Tjakraningrat – CBS 65440


Vajran Ritya, Goddess of Dance, Surocolo, Central Java, bronze, 10th century:

MusicRepublic INDONESIA Java – Une Nuit de Wayang Kulit / Légende de Wahju Tjakraningrat – CBS 65440

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Wednesday, January 15, 2020

NIGERIA Wasiu Ayinde Barrister – Jo Fun Mi (Dance for Me) – OLPS 1361, 1990 (Cassette)

NIGERIA
Wasiu Ayinde Barrister – Jo Fun Mi (Dance for Me) – OLPS 1361, 1990 (Cassette)
#Nigeria #Yoruba #Fuji music #Wasiu Ayinde # #Kollington Ayinla #Sikiru Barrister #traditional music #African music #world music #talking drums #agogo bells #musique africaine #cassette #Marshall #Lagos
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Following our introduction to Yoruba Fuji music, with a post by the genre’s founder Sikiru Ayinde Barrister (1948-2010), we now present Wasiu Ayinde Barrister (b. 1957), a Fuji singer from the next generation, who subsequently redubbed himself King Wasiu Ayinde Marshall 1, dropping the acquired name of his mentor (Barrister).

When I traveled to Lagos in July 1990, Wasiu’s latest release, Jo Fun Mi, was all the rage, as it embodied the spirit of Lagos’s urban excitement and frenzy still rooted in Yoruba culture. The album was playing everywhere in the city and had Lagosians of all ages and walks of life swaying to the rapturous beat. This was the first time I heard Fuji music, when I discovered the likes of Wasiu, Barrister and Kollington Ayinla (b.1953).

Wasiu starts off with a rousing tribute to Nelson Mandela (1918-2013), who had just been released from prison in South Africa (A1), followed by medleys that seamlessly weave several tracks together with fiery fast-tempoed traditional percussion, including agogo bells and talking drums, backing vocals and Wasiu’s intense, powerful voice (A2, B). Here Wasiu gives thanks to Oluwa (God in Yoruba), sings the praises of various dignitaries and narrates stories, all interspersed with Yoruba proverbs and parables.

Suite à notre introduction à la musique Fuji en langue Yoruba, avec un post du fondateur du genre Sikiru Ayinde Barrister (1948-2010), nous présentons cette fois Wasiu Ayinde Barrister (né en 1957), un chanteur Fuji de la nouvelle génération, qui se fera appeller King Wasiu Ayinde Marshall 1 au début des années 1990, abandonnant ainsi la référence à son mentor (Barrister).

A Lagos en juillet 1990, le dernier disque de Wasiu, Jo Fun Mi, faisait fureur. Cette oeuvre semblait incarner l'esprit d'excitation urbaine et la frénésie de Lagos tout en maintenant un ancrage dans la culture traditionnelle yoruba. L'album jouait partout en ville et les lagosiens de tous âges et de tous horizons esquissaient de petits pas de danse ou balançaient la tête à l’écoute des rythmes endiablés de cette musique. C’est ainsi que je découvris la musique Fuji et ses principaux artistes, notamment Wasiu, Barrister et Kollington Ayinla (né en 1953).

Wasiu commence par rendre un vibrant hommage à Nelson Mandela (1918-2013), qui venait juste d'être libéré de prison en Afrique du Sud (A1), suivi de medleys qui tissent ensemble plusieurs morceaux avec des percussions traditionnelles aux rythmes rapides et fougueux, comprenant notamment des cloches agogo et des tambours parlants gan gan, des chœurs et la voix intense et puissante de Wasiu (A2, B). Ici, Wasiu rend grâce à Oluwa (Dieu en yoruba), chante les louanges de divers dignitaires et raconte des histoires, le tout ponctué de proverbes et de paraboles yoruba.



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Our other Fuji music share:
Sikiru Ayinde Barrister - Fuji Exponent Vol. 8 - AS 46-L, 1976, here


Photographs below are from The Dances of Africa by Michel Huet, Harry N. Abrams, 1996:

Yoruba Gelede masquerade in the Cové region, Bénin: an Ayoko mask on stilts and a hyena, and two female masks representing Ibedji (twins) which play a central role in Yoruba traditions.


MusicRepublic NIGERIA Wasiu Ayinde – Jo Fun Mi (Dance for Me) – OLPS 1361


MusicRepublic NIGERIA Wasiu Ayinde – Jo Fun Mi (Dance for Me) – OLPS 1361

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