TUNISIA – TUNISIE
Hedi Habbouba / الهادي حبوبة – Maison du Disque Oriental – MDO 5, 1977 (LP)
Hedi Habbouba (b. 1949), born in Tunis, is a prominent Tunisian mezoued (mizwad or mizwid) singer and composer. Mezoued refers both to the Tunisian bagpipe of Bedouin origin and to a popular musical genre – also found in Algeria and Libya – played at weddings and other festive occasions.
Despite its great popularity throughout the country, mezoued and the music of Hedi Habbouba were long banned from broadcasting on state radio and television, as Tunisian cultural authorities preferred to broadcast and promote classical Arabic music to the detriment of this popular music sung in dialect and accompanied by mezoued bagpipes.
Since the 1990s, mezoued has been rehabilitated in the media and has generated a growing interest among renowned artists, composers, and cultural figures, such as Samir Agrebi, who sought to make mezoued an integral part of Tunisia's musical heritage.
After honing his skills as a percussionist for Zina and Aziza, the great icons of Bedouin dance, Habbouba began a professional career in the mid-70s, collaborating with many composers and lyricists. The pioneer who modernized mezoued also composed more than 300 of his own songs.
Released in 1977, this superb album bursting with vitality showcases Habbouba's commanding, mellifluous voice with backing vocals, a powerful, quirky mezoued bagpipe (replaced by an ud lute on track A2), and dynamic darbuka drums and percussion. The fiery, spellbinding track B1 is particularly impressive.
Hédi Habbouba (né en 1949), né à Tunis, est un chanteur et un compositeur de mezoued (mizwad ou mizwid) tunisien de premier plan. Le mezoued est à la fois la cornemuse tunisienne d'origine bédouine et un genre musical populaire – également présent en Algérie et en Libye – joué lors des mariages et autres occasions festives.
Malgré sa grande popularité en Tunisie, le mezoued et la musique d'Hedi Habbouba furent longtemps interdits d’antenne sur les radios et télévisions d’état, les instances culturelles tunisiennes privilegiant la diffusion et la promotion de la musique classique arabo-andalouse au detriment de cette musique populaire chantée en dialecte et accompagnée par la cornemuse mezoued.
A partir des années 1990, on assiste à une réhabilitation progressive du mezoued dans les medias et à un intérêt grandissant auprès d’artistes, de compositeurs et de personnalités culturelles de renom, tel Samir Agrebi, souhaitant vivement inscrire le mezoued dans le patrimoine musical tunisien.
Après une expérience de percussionniste aux côtés de Zina et Aziza, les grandes icônes de la danse bédouine, Hedi Habbouba entame une grande carrière solo dans la musique au milieu des années 70 en collaboration avec de nombreux compositeurs et paroliers. Ce pionnier qui modernisa le mezoued a également composé plus de 300 de ses propres chansons.
Sorti en 1977, ce superbe album débordant de vitalité met en avant la voix imposante et mélodieuse d’Habbouba accompagné par des chœurs masculins, une cornemuse mezoued puissante et intense (remplacée par un luth oud sur la piste A2), et un tambour darbouka et des percussions dynamiques. Le morceau B1, fougueux et envoûtant, est particulièrement impressionnant.
A1 – جنة وطرافك نار / Janna Ouatrafek Nar
A2 – هيا وهيا / Haya Ou Haya*
A3 – ناري على الزينة / Nari Ala Ezzina
B1 – عند غزالي / And Eghzali*
B2 – سودة عينيه / Souda Ainih*
B3 – يا لميمة / Ya Lommima**
*written by Mansour Majdoub (b. 1930), lyrics by Ridha Khouini (1940-2015).
**written by Abdelhamid Sassi, lyrics by Ridha Khouini.