AFGHANISTAN
Afghanistan – Unesco Collection – A Musical Anthology of the Orient – Bärenreiter-Musicaphon – BM 30 L 2003, recorded by Alain Daniélou, published in 1968 (LP)
Paradoxically, the Afghan people have remained isolated from the outside world, and even among themselves, shielded by impenetrable mountains and deserts, which until recently allowed ancient local traditions and cultures to thrive unimpeded.
Today, the rich, time-honored traditional and folk musics at the heart of the identity of the various ethnic/cultural groups living in Afghanistan – already severely affected by decades of political turmoil, foreign invasions, violence and rapid social change – are now sadly subject to a strict music ban imposed under Taliban rule.
This excellent LP of traditional Afghan music, recorded in more peaceful times in the late 1960s on the essential Bärenreiter-Musicaphon label, features long-necked plucked dombras (A1, A5, B4), rabab lutes (A1, A2, B1, B3), tumbur lutes (A7, B3, B5, B6), a dutar (B9), bowed sarindas (B6, B8), double-reed zurnas (A4) an Afghan tula flute (A3), a cheng Jew’s harp (B9), large dohol drums with two skin heads (A1, A2, A4, B1, B3, B6, B8), zerbaghali goblet drums (A3, A5, A7, B5, B9) and a doira frame drum (B7).
Berceau de la religion zoroastrienne, en proie à de nombreuses invasions au cours de son histoire, l'Afghanistan était un bastion bouddhiste avant de devenir une nation musulmane. Ce qui explique que son riche patrimoine musical porte les traces de nombreuses cultures, notamment des influences turques, iraniennes, indiennes, russes et même de la Grèce antique.
Paradoxalement, l'Afghanistan est également resté isolé du monde extérieur – vrai aussi pour les ethnies entre elles à l’intérieur du pays – protégée par des montagnes impénétrables et des déserts infranchissable, laissant ainsi aux anciennes traditions et cultures locales la possibilité de s’exprimer sans entrave jusqu'à une période récente.
Déjà gravement affectées par des décennies de troubles politiques, d'invasions étrangères, de violence et de changements sociaux rapides, les riches musiques traditionnelles et folkloriques, au cœur de l'identité des différents groupes ethniques et culturels vivant en Afghanistan, sont à présent tristement soumises à une stricte interdiction de la musique imposée par le régime taliban.
Cet excellent disque de musique afghane, enregistré à une époque plus pacifique à la fin des années 1960 sur le formidable label Bärenreiter-Musicaphon, présente des dombras (A1, A5, B4), des luths rabab (A1, A2, B1, B3), des luths tumbur (A7, B3, B5, B6), un dutar (B9), des sarindas à archet (B6, B8), des zurnas à double anche (A4), une flûte afghane tula (A3), une guimbarde cheng (B9), des grands tambours dohol à deux peaux (A1, A2, A4, B1, B3, B6, B8), des tambours zerbaghali (A3, A5, A7, B5, B9) et un tambour sur cadre doira (B7).
A1 – Song of Kataran (Turkestan)
Dohol drum – Abdul Masjid
Dombra – Abdul Udud
Vocals and rabab lute – Mohammad Naïm Mazari.
A2 – Song of Badarshan
Dohol drum – Abdul Masjid
Rabab lute – Mohammad Naïm Mazari.
A3 – Melody for flute (Turkestan)
Afghan tula flute – Ghulam Haïdar
Zerbaghali goblet drum – Abdul Udud.
A4 – Festive Music from Chardi (Kabul region)
Dohol drums – Majeti & Gholam Dastagir
Zurnas – Mohammad Hassan & Rahmat Khan.
A5 – Chant from Azarejot (Central Afghanistan)
Zerbaghali goblet drum – Abdul Udud
Vocals & dombra – Anuar Shah Azaregi.
A6 – National Afghan dance (Shah Mast)
National Orchestra of Radio Kabul.
A7 – Chant from Farkhar
Zerbaghali goblet drum – Abdul Udud
Vocals & tumbur lute – Niyaz Mohammad.
B1 – Village dance melody (Kabul region)
Dohol drum – Abdul Masjid
Rabab lute – Tawakhal Shah.
B2 – Pashto quatrain (Charbait)
Vocals – Faqir Mohammad & Thella Mohammad.
B3 – Ancient chant of Kabul
Dohol drum – Faiyaz Mohammad
Rabab lute – Tawakhal Shah
Vocals & tumbur lute – Beltun.
B4 – Ancient chant of Khodaman
Vocals & dombra – Fedoh Mohammad Khodamani.
B5 – Tumbur lute solo
Tumbur lute – Hakim Mazori
Zerbaghali goblet drum – Abdul Udud.
B6 – Ghazni chant
Dohol drum – Rausuddin
Rabab lute – Ustad Mohammad Omar
Bowed sarinda – Mohshin
Vocals & tumbur lute – Sher Mohammad Ghaznavi
B7 – Chorus from Panshir
Vocals & doira frame drum – Pordel.
B8 – Sarinda solo
Dohol drum – Faiyaz Mohammad
Bowed sarinda – Gholam Hassan.
B9 – The short dutar lute of Herat
Dutar – Abdul Karim Herati
Zerbaghali goblet drum – Abdul Udud
Cheng Jew's harp – Mohammad Naïm Mazari.
Much appreciated!
ReplyDeleteMerci beaucoup !
ReplyDeleteYour desciption is getting (sadly) more and more spot on. Thanks for your introduction (and keeping many recordings out of depths of oblivion ) for many lost artifacts (little spacetime machines) & congratulations for 3 hundreds post reach!
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