Wednesday, October 24, 2018

INDIA RAJASTHAN Flûtes du Rajasthan – Le Chant Du Monde LDX 74645

RAJASTHAN
Flûtes du Rajasthan – Le Chant Du Monde LDX 74645 – photographs and recordings by Geneviève Dournon-Taurelle, 1977 (LP)
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Rajasthan, the Land of Kings, lies in northwestern India on the border of Pakistan. Its inhospitable Thar Desert is populated by small herding and farming communities who must often travel to find pastures for their livestock. Like many other pastoral peoples in the world – the Fulani in West-Africa, the indigenous Peruvians or the people of the Balkans – flute playing is one of their favorite pastimes and is at the heart of their culture and identity.

This remarkably well-recorded LP showcases the oblique narth flute accompanied by a drone produced by the narth player’s throat, which at times turns into a deep hoarse voice (side A); and the satara double flute, one of the flutes acting as a drone, and the other playing the melody (side B). The seemingly uninterrupted flow of music is achieved through circular breathing techniques – breathing through the nose and exhaling at the same time. This was a technique jazz virtuoso Rashaan Roland Kirk (1935-1977) excelled in, playing up to three reed instruments at once without ever needing to catch his breath!

The musicians performing here – Karna Ram Bhil (A1-A3) and Ahmed (A4) on narth flute and voice/drone, and Pura Ram (B1), Rijmal (B2), and Dodha Langa (B3) on satara double flute – all create fascinating melodies, sound textures and harmonics.

Le Rajasthan, « le pays des rois », situé dans le nord-ouest de l’Inde, à la frontière du Pakistan, abrite le rude désert du Thar peuplé de petites communautés vivant essentiellement de l’élevage et devant souvent parcourir de longues distances pour trouver des pâturages pour leurs cheptels. Comme d'autres peuples pastoraux dans le monde 
 tels que les Peuls en Afrique de l'Ouest, les Indiens du Pérou ou dans les Balkans – la flûte est l'un de leurs passe-temps préférés, au cœur de leur culture et de leur identité. 

Ce disque remarquablement bien enregistré présente la flûte narth accompagnée par un bourdon émis par la gorge du musicien, qui se transforme parfois en bourdon vocal (Face A); et la double flûte satara, avec l’une des flûtes jouant le rôle de bourdon (Face B). Ce flux de musique apparemment ininterrompu est rendu possible par la maîtrise de la respiration circulaire  respirer par le nez tout en expirant en continu (une technique dans laquelle le jazzman virtuose Rashaan Roland Kirk (1935-1977) excellait, jouant jusqu'à trois instruments simultanément sans jamais avoir besoin de reprendre son souffle !).

Les musiciens ici  Karna Ram Bhil (A1-A3) et Ahmed (A4) sur la flûte narth et la voix / bourdon, et Pura Ram (B1), Rijmal (B2) et Dodha Langa (B3) sur la double flûte satara  créent tous des mélodies, des textures sonores et des harmoniques fascinantes.

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Thank you João for sharing this LP!


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During the time we lived in New Delhi in the mid-sixties, my parents found this colorful vintage painting on canvas (97 cm x 49 cm) in nearby Rajasthan for my bedroom; it hung right over my bed until I was 14. I remember looking up and losing my gaze in it, wondering why this battle scene paradoxically didn't convey a sense of violence or sadness. There is balance, precision and detachment here; things are conveyed on a symbolic plane. It was funny to see this Rajasthani folk artwork again after decades in storage.


Rajastani popular art painting on canvas

2 comments:

  1. C'est fascinant, la combinaison du son de la flûte, du bourdon vocal et du chant. Merci.

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    1. Comme vous j'apprécie beaucoup ces vibrations intimistes générant des sonorités brutes et des harmoniques inspirées dans la dualité flute-bourdon, et le rapport au souffle et au corps.

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