Sunday, September 30, 2018

JAMAICA Cedric 'Im' Brooks – United Africa – Water Lilly - ARCO LP 009

JAMAICA – JAMAÏQUE
Cedric 'Im' Brooks – United Africa – Water Lilly - ARCO LP 009, recorded in 1978 (LP)
(1943-2013)
Roots Reggae Rastafari Nyahbinghi Cedric Brooks African Music Saxophone Jamaica vinyl records collection community

Roots Reggae Rastafari Nyahbinghi Cedric Brooks African Music Saxophone Jamaica vinyl records collection community

Roots Reggae Rastafari Nyahbinghi Cedric Brooks African Music Saxophone Jamaica vinyl records collection community

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I was listening to and collecting a great deal of wonderful "spongy" Reggae, Rocksteady and Dub albums in the early 1980s when I chanced upon this record, whose promising front cover immediately caught my attention. Saxophone player Cedric Brooks honed his skills working with the legendary Sir Coxsone Dodd’s Studio One label with groups like Sound Dimension and released a Studio One album of his own, the mellow Im Flash Forward. Since the early 1970s, Brooks also played non-commercial African-Rastafarian fusion music, collaborating with Count Ossie’s Mystic Revelation of Rastafari and Light of Saba, inspired by a longing for a natural-living community guided by spirituality.

United Africa, featuring some 30 musicians and vocalists, offers a wide musical palette, from pared-down percussion to the full-fledged band with horn section, collective singing, guitars, bass, organ, all with impeccable, heartfelt instrumental solos by Brooks on tenor sax and brilliant Jamaican musicians, like Ernest Ranglin (b. 1932) on guitar and Boris Gardiner (b. 1943) on bass.


The record includes a glorious instrumental version of the Abyssinians’ classic Satta Masa Ganna (A1), the rootsy Elehreh (B4) with neotribal percussion and group singing, and the powerful Jazzy Praises (B3). Warm, accessible and inspired roots music at the crossroads of African-Jamaican traditions tinged with Christianity (see the
 From the Grass Roots of
Jamaica 
post), Reggae and Jazz.



Au début des années 80, j'écoutais et collectionnais de nombreux disques de Reggae, de Rocksteady et de Dub, lorsque je suis tombé sur cet album à la pochette prometteuse. Le joueur de saxophone Cedric Brooks avait perfectionné son art au légendaire Studio One de Sir Coxsone Dodds avec des groupes comme Sound Dimension, et a enregistré son propre album Studio One, Im Flash Forward. En parallèle, Cedric Brooks jouait également de la musique fusion afro-rastafarienne non-commerciale depuis le début des années 70, en collaborant notamment avec le Mystic Revelation of Rastafari de Count Ossie et Light of Saba.

United Africa – interprété par une trentaine de musiciens et chanteurs 
 propose une large palette musicale, qui n'est pas sans rappeler celle utilisée par Fela Kuti, allant de simples percussions à l'orchestre intégral avec section de cuivres, chants collectifs, guitares, basse, orgue, avec d'excellents solos instrumentaux de Cedric Brooks au saxophone ténor et de brillants musiciens jamaïcains, comme Ernest Ranglin (né en 1932) à la guitare ou Boris Gardiner (né en 1943) à la basse. 

Ce disque comprend une version instrumentale d'anthologie du classique des Abyssinians, Satta Masa Ganna (A1), Elehreh (B4) avec des percussions et des chants collectifs 
néo-tribaux, ainsi que le puissant et jazzy Praises (B3). Un musique roots chaleureuse, accessible et inspirée, à la croisée des traditions afro-jamaïcaines teintées de christianisme (voir le post From the Grass Roots of Jamaica), du Reggae et du Jazz.


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Thanks you Nuno for your big help with the visuals.

Friday, September 21, 2018

INDIA Ali Akbar Khan – Master Musician of India – Connoisseur Society CS 462

INDIA – INDE
Ali Akbar Khan – Master Musician of India – Connoisseur Society CS 462 – recorded in 1962, released in 1966 (LP)
(1922-2009)
North Indian music Raga Sarod Hindustani  musique d'Inde du Nord

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Following our presentation of the sarod genius Ali Akbar Khan in a previous post HMV EALP 1255, we now share another entrancing instance of his brilliant musical wizardry with this album, recorded in 1962 on the American Connoisseur Society label, with the superb Mahapurush Misra, or Mishra, (1932-1987) on tabla and Anila Sinha on tanpura.

Suite à notre présentation du génie du sarod Ali Akbar Khan dans un post précédent HMV EALP 1255, nous partageons ici un autre moment de brillance musicale absolue du maître avec cet album enregistré en 1962 sur le label américain Connoisseur Society en compagnie de l'excellent Mahapurush Misra, ou Mishra, (1932-1987) aux tablas et d'Anila Sinha au tanpura.


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North Indian music Raga Sarod Hindustani  musique d'Inde du Nord


The photograph below is from KaliThe Feminine Force by Ajit Mookerjee, Destiny Books, 1988:
The Lotus symbolizes manifestation. Basholi painting, 18th century.


Kali - The Feminine Force by Ajit Mookerjee, Destiny Books, 1988

Monday, September 17, 2018

ETHIOPIA The Music of Ethiopia – Azmari Music of the Amharas – Anthology AST 6000

ETHIOPIA – ÉTHIOPIE
The Music of Ethiopia – Azmari Music of the Amharas – Anthology AST 6000, recorded by Ashenafi Kebede, 1967 (LP)
African Music Tribal Christian Traditional Amharas Ethiopian Bard minstrel music
African Music Tribal Christian Traditional Amharas Ethiopian Bard minstrel music
African Music Tribal Christian Traditional Amharas Ethiopian Bard minstrel music
African Music Tribal Christian Traditional Amharas Ethiopian Bard minstrel music
African Music Tribal Christian Traditional Amharas Ethiopian Bard minstrel music
African Music Tribal Christian Traditional Amharas Ethiopian Bard minstrel music

This anthology showcases the music of the Azmari bards, or minstrels, from the Amhara Region in Northeastern Ethiopia. Most Amharas, aka as Abyssinians, are Christians, members of the Ethiopian Orthodox Tewahedo Church founded in the 4th century. 

The gorgeous program featured here includes Melaku Gelaw playing solo washint wooden flute (A1, A4) and solo krar lyre (A2); and singing and playing krar (B1); Wolde Marriam singing and playing krar (A3); the powerful and inspired interplay between Asegedech Mekonnen’s spellbinding singing and Getamesay Abebe’s masinKo, or masenqo, single-stringed bowed lute (A5, A6, B2, B3); and Getamesay Abebe singing and playing masinKo (B4).

Cette anthologie présente la musique des bardes Azmari de la région d'Amhara au nord-est de l'Éthiopie. La majorité des Amhara, également appelés Abyssiniens, sont des chrétiens, membres de l'Église éthiopienne orthodoxe Tewahedo fondée au IVème siècle.

Le superbe programme présenté ici comprend Melaku Gelaw jouant de la flûte en bois washint (A1, A4) et de la lyre krar (A2) ; et chantant et jouant du krar (B1) ; Wolde Marriam chantant et jouant du krar (A3) ; l’interaction puissante et inspirée entre le chant envoûtant d’Asegedech Mekonnen et la vièle à archet monocorde masinKo, ou masenqo, jouée par Getamesay Abebe (A5, A6, B2, B3) ; et le chant de Getamesay Abebe s’accompagnant au masinKo (B4).


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African Music Tribal Christian Traditional Amharas Ethiopian Bard minstrel music

The photographs below are from African Ark: People and Ancient Cultures of Ethiopia and the Horn of Africa by Graham Hancock, photographs by Angela Fisher and Carol Beckwith, Harry N. Abrams, 1990:


MusicRepublic African Ark: People and Ancient Cultures of Ethiopia and the Horn of Africa by Graham Hancock, photographs by Angela Fisher and Carol Beckwith,  Harry N. Abrams


MusicRepublic African Ark: People and Ancient Cultures of Ethiopia and the Horn of Africa by Graham Hancock, photographs by Angela Fisher and Carol Beckwith,  Harry N. Abrams


MusicRepublic African Ark: People and Ancient Cultures of Ethiopia and the Horn of Africa by Graham Hancock, photographs by Angela Fisher and Carol Beckwith,  Harry N. Abrams


Sunday, September 9, 2018

SARDINIA Music of Sardinia (Musica Sarda) Vol. 2 – Polyvocal and Liturgical Music – Albatros VPA 8151

SARDINIA – SARDAIGNE
Music of Sardinia (Musica Sarda) Vol. 2 – Polyvocal and Liturgical Music – Albatros VPA 8151, recorded 1964-1968 (LP)
Musica Sarda musique sarde traditionnelle polyphonies polyphony anthology of religious polyvocal music from Sardinia (Sarda)

Musica Sarda musique sarde traditionnelle polyphonies polyphony anthology of religious polyvocal music from Sardinia (Sarda)

Musica Sarda musique sarde traditionnelle polyphonies polyphony anthology of religious polyvocal music from Sardinia (Sarda)

Musica Sarda musique sarde traditionnelle polyphonies polyphony anthology of religious polyvocal music from Sardinia (Sarda)

Following Vol. 3 of the Albatros label’s marvelous three-record anthology Music of Sardinia here, we present Music of Sardinia Vol. 2, showcasing sacred polyvocal music on Side A and liturgical songs and processionals on Side B, sung by women, boys or men.

Side A features a Mutettu (A1), sacred Gozos (A2); a boys choir accompanied by a harmonium during Easter Holy week (A3); multi-voice recitations (A4); a Perantunada in honor of St. Anthony (A5), extempore triplet and octave improvisations (A6, A7), and a rosary (A8); Side B includes processionals (B3, B4), Miserere (B5, B7), Summons to the Passion (B1), Domine Jesu Christe chanted during the worship of the holy Cross on Good Friday (B2), and Antiphone performed by a five-voice chorus during the reading of the Gospels on Palm Sunday (B6).

Religious brotherhoods play an essential role in preserving and transmitting polyphonic sacred music, especially through the ritual processions at the heart of Sardic culture. It is important to note that Sardinia’s secular music is also polyphonic.


Suite au vol. 3 de la superbe anthologie de musique sarde sur le label Albatros ici, nous partageons ici le Vol. 2 de Musica Sarda qui présente la musique polyvocale sacrée sur la Face A et les chants liturgiques et les cantiques de procession sur la Face B, chantés par des femmes, des garçons ou des hommes. 

La face A comporte un Mutettusa Trallalero (A1) ; un Gozos de la Semaine Sainte de Pâques (A2) ; un choeur de garçons accompagné d'un harmonium pendant la Semaine Sainte de Pâques (A3) ; des récitations à plusieurs voix (A4) ; une Perantunada en l'honneur de Saint Antoine (A5) ; des improvisations vocales Terzine et Ottawa (A6, A7) et un chapelet chanté (A8). La face B comprend des cantiques de processions (B3, B4), Miserere (B5, B7), La Passion (B1), le Domine Jesu Christe chanté lors du culte de la Sainte Croix le Vendredi Saint (B3), et Antipode avec un choeur à 5 voix accompagnant la lecture des Evangiles le Dimanche des Rameaux (B6).

Les confréries religieuses jouent un rôle essentiel dans la préservation et la transmission de la musique sacrée polyphonique, en particulier lors de rites et processions qui font partie intégrante de l’identité sarde. Il convient de noter que la musique traditionnelle profane de Sardaigne est également polyphonique.


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The photographs below are from La Corse et la Sardaigne by Alex Décotte and Maximilien Bruggmann, Editions Silva, Zurich, 1982, and Sardaigne Romane by Renata Serra, Zodiaque, 1989:


La Corse et la Sardaigne by Alex Décotte et Maximilien Bruggmann, Editions Silva, Zurich, 1982


Sardaigne Romane by Renata Serra, Zodiaque, 1989


Sardaigne Romane by Renata Serra, Zodiaque, 1989


Sardaigne Romane by Renata Serra, Zodiaque, 1989

Sunday, September 2, 2018

CUBA – Musique Afro-Cubaine – Disques Alvarès 453

CUBA
Cuba  Musique Afro-Cubaine – Disques Alvarès 453, recorded by Pierre d'Ursel (LP)
Cuba Santeria Guaguanco Afro Cuban Yoruba Ritual cult Traditional African music religion black tribal ceremony ritual magic musique africaine vinyl

Cuba Santeria Guaguanco Afro Cuban Yoruba Ritual cult Traditional African music religion black tribal ceremony ritual magic musique africaine vinyl

Cuba Santeria Guaguanco Afro Cuban Yoruba Ritual cult Traditional African music religion black tribal ceremony ritual magic musique africaine vinyl

Cuba Santeria Guaguanco Afro Cuban Yoruba Ritual cult Traditional African music religion black tribal ceremony ritual magic musique africaine vinyl

Following our posts on Haitian Vodun (Vaudou), Jamaican traditional music and Brazilian Capoeira, we continue our exploration of the African musics introduced to the Americas by slaves, which proved vital for preserving African spiritual and philosophical systems. The Cuban Santeria, or Lucumi, showcased here is dominated by the Yoruba religion from Western Nigeria and Benin. The Yoruba believe that Olodumare (God) is the source of all the Ashé (life force) in the Universe, and sent the Orisha divinities to govern the earth. Santeria also incorporates Roman Catholic elements, where each Yoruba divinity (Ogun, Yemaya, Obatala, etc.) is associated with a Christian saint summoned through music and trancelike dancing. 

This LP features a Santeria which narrates the tumultuous relationships between divinities symbolizing the struggle between good and evil, and good (Ogun) ultimately prevails (A1-A4); Yambu music (A5); proto-modern Rumba played by Los Papines (A6); Guaguanco music (B1-B2); and a Yoruba-Catholic ritual performed by the National State Ballet of Cuba (B3-B6).

Modern Cuban music (Son, Charanga, etc.), which helped forge a new Cuban identity, is the remarkable meeting of African rhythms, polyphony, call-response and dancing combined with Spanish tres guitar, language, harmony, and romanticism. 

Suite à nos posts sur le Vaudou Haïtien, la musique traditionnelle Jamaïcaine et la Capoeira Brésilienne, nous poursuivons notre exploration des musiques et des religions africaines introduites par des esclaves Africains sur le continent Américain avec la Santeria (ou Lucumi) de Cuba dominée par les croyances Yoruba du Nigeria occidental et du Bénin. Les Yoruba considèrent qu'Olodumare (Dieu), qui est la source de toute force de vie Ashé dans l'Univers, a envoyé les divinités Orisha pour s'occuper des affaires terrestres. La Santeria incorpore également des éléments de la liturgie catholique, où chaque divinité Yoruba (Ogun, Yemaya, Obatala, etc.) est associée à un saint chrétien invoqué à travers la musique et la danse. 

Cet album présente une Santeria sur les relations tumultueuses entre les divinités symbolisant la lutte entre le bien et le mal, avec l'ultime victoire du bien (Ogun) (A1-A4); de la musique Yambu (A5); une Rumba proto-moderne jouée par Los Papines (A6); de la musique Guaguanco (B1-B2); et un rituel Yoruba-Catholique exécuté par le Ballet National d’Etat de Cuba (B3-B6). 

La musique Cubaine moderne (Son, Charanga, etc.) – qui a grandement contribué à forger une nouvelle identité Cubaine – est une synthèse remarquable de deux cultures musicales radicalement différentes: les rythmes, la polyphonie, l'appel-réponse (le choeur répondant au chanteur principal), et la danse de l'Afrique, et la guitare tres, l'harmonie et le romantisme Hispanique.


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